Breda experimenteert met uitschakelen verkeerslichten

breda
[foto: www.verkeersonderzoeken.nl]
De gemeente Breda onderzoekt op verschillende locaties wat het gevolg is als de verkeerslichten worden uitgezet.

Zo zijn half april de verkeerslichten op het kruispunt St. Ignatiusstraat – Hoogeind als proef uitgeschakeld. De gemeente wilde daarmee onderzoeken of het weghalen van de verkeerslichten leidt tot een betere doorstroming. De proef zou twee maanden. De huidige verkeerslichten op de kruising zijn verouderd en aan vervanging toe. Mede omdat de verkeersdrukte op het kruispunt behoorlijk is afgenomen, wilde de gemeente de verkeerslichten het liefst verwijderen. Op basis van een aantal criteria zoals de ingeschatte wachttijden, het overzicht op het kruispunt en de opstelruimte in het midden van het kruispunt leek dat mogelijk. Om te kijken wat het effect zou zijn, stond een twee maanden durende proef gepland. Maar na drie weken zijn de verkeerslichten weer aangezet. De reden is dat zonder verkeerslichten de voorrangregels onvoldoende duidelijk zijn voor de verkeersdeelnemers, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan. De gemeente gaat de komende tijd na of het mogelijk is om het kruispunt te veranderen in een rotonde.

Ondertussen zijn wel de verkeerslichten op het kruispunt Dr. Struyckenstraat- Oranjeboomstraat als proef uitgeschakeld. De huidige verkeerslichten op de kruising zijn verouderd en aan vervanging toe. Ook omdat de verkeersdrukte op het kruispunt behoorlijk is afgenomen, geeft de gemeente de voorkeur aan het verwijderen van de verkeerslichten. De gemeente wil nu onderzoeken of het weghalen van de verkeerslichten leidt tot een betere doorstroming. Ook deze proef staat gepland voor twee maanden.
Als blijkt dat het uitschakelen van de verkeerslichten geen problemen oplevert, wordt definitief overgegaan tot het verwijderen van de verkeerslichten. Is dit niet het geval, dan gaat de gemeente de verkeerslichten vervangen. Om de verkeersveiligheid voor alle deelnemers te waarborgen, is voor elke rijrichting het aantal rijstroken teruggebracht naar één rijstrook.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.