Veel achterstallig onderhoud bij verkeerslichten

vri2Nederland telt rond de 5600 verkeersregelinstallaties. Over het algemeen gebeurt de plaatsing weloverwogen, maar als ze er eenmaal staan wordt er in de helft van de gevallen nauwelijks meer naar omgekeken.

Dat blijkt uit een onderzoek van DTV Consultants op basis van de gegevens die ongeveer 300 wegbeheerders aanleverden.

Het aantal verkeersregelinstallaties groeide van 1998 tot 2015 van 5260 tot 5600. De beperkte groei is deels het gevolg van de vervanging van verkeerslichten door rotondes. In totaal zijn in die periode 170 verkeerslichten vervangen door een rotonde. Omgekeerd gebeurt ook:  21 rotondes zijn omgebouwd tot een met verkeerslichten geregeld kruispunt.

Voor het bepalen van de vraag of er verkeerslichten moeten komen op een kruispunt, worden verschillende methoden gebruikt. Meest gebruikt is methode Slop, vaak worden ook wachttijdmetingen van voetgangers, fietsers en auto’s  als uitgangspunt genomen. En ook ongevallenanalyses, intensiteitstellingen en verkeersmodellen spelen een rol bij de beslissing.

Maar als ze er eenmaal staan, kijken veel wegebeheerders er nauwelijks meer naar om. Twee van de tien wegbeheerders houden bijvoorbeeld niet in de gaten of het geheel technisch naar behoren functioneert. En nog eens twee van de tien doen dat hoogstens eenmaal per twee jaar of nog minder vaak.

Wegbeheerders kijken ook meestal niet of een verkeersregeling wellicht moet worden aangepast omdat de verkeersomstandigheden zijn veranderd. De helft doet dat nooit of vrijwel nooit (eenmaal per vijf jaar of minder). En 64 procent kijkt nooit of er ongevallen zijn gebeurt op het met verkeerslichten geregelde kruispunt.

Daarbij geven wegbeheerders vaak aan dat het budget voor dergelijke controles ontbreekt. De helft geeft aan dat er onvoldoende geld is om het beheer fatsoenlijk uit te voeren of achterstanden bij het beheer in te lopen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

1 reactie op “Veel achterstallig onderhoud bij verkeerslichten”

Redactie|01.03.16|14:56

Aad Wilmink- Volgens mij heeft het Groene Golf Team (GGT) van Rijkswaterstaat 3 of 4 jaar geleden ook al eens aangetoond dat het functioneel beheer geen prioriteit bij de gemeentes heeft en dus veel achterstallig onderhoud kent. Op een aantal plekken was zelfs sprake van verkeersonveilige situaties waarbij er conflictvrije richtingen in de praktijk niet conflictvrij waren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.