Filezwaarte in Nederland voor het eerst in jaren vrijwel gelijk gebleven

De filezwaarte in Nederland is afgelopen jaar vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. Hiermee stagneert de stijgende lijn van afgelopen jaren. Dat concluderen de ANWB en de VID in twee afzonderlijke onderzoeken. Volgens beiden is deze uitkomst grotendeels te danken aan verbetering van de infrastructuur.

De ANWB berekende dat de totale filezwaarte toenam met 0,6 procent. De VID kwam op -0,5 procent. Het verschil komt door een andere manier van meten. De ANWB gebruikt data van TomTom, de VID gebruikt data van Rijkswaterstaat en deze partijen houden er een iets andere berekening op na. Verder kijkt de ANWB naar alle wegen, terwijl de VID het alleen bij snelwegen houdt. Beiden hanteren wel het begrip filezwaarte/filedruk: de lengte van de file maal de duur van de file.

Top-10

Hun top-10 overzicht van trajecten waar het het vaakst vast stond, verschilt. De ANWB noemt als eerste drie respectievelijk de A27 van Utrecht naar Breda tussen Lexmond en Gorinchem, de A4 van Amsterdam naar Den Haag tussen Hoogmade en Zoeterwoude en de A27 van Almere naar Utrecht tussen Hilversum en Bilthoven. De VID noemt als eerste drie respectievelijk de A20 tussen Hoek van Holland en Gouda, de A4 van Amsterdam naar Den Haag en de A4 van Den Haag naar Amsterdam.

Bekijk hier het overzicht van de ANWB:

Bekijk hier het overzicht van de VID:

De VID omschrijft de A4 van Den Haag naar Rotterdam, de nieuwe A4 Midden-Delfland, de ‘opvallendste nieuwkomer’ in het overzicht. Vanuit het niets staat het nu in de top-10. “Vorig jaar was de snelweg nog relatief nieuw en was hij, zeker de eerste maanden van het jaar, nog niet heel populair”, schrijft de dienst. “Dat lijkt nu veranderd. Dat het verkeer voor de nieuwe Ketheltunnel nu regelmatig moet worden gedoseerd, helpt niet.”

Verbetering infrastructuur

De daling van de filedruk is volgens de ANWB en de VID grotendeels toe te schrijven aan verbetering van de infrastructuur. De ANWB wijst op de verbreding van de A1, A6, A9 en A10 in de regio Schiphol-Amsterdam-Almere. De filezwaarte daalde hier met 20 procent. De werkzaamheden zijn hier overigens pas in 2026 afgerond.

Als belangrijke verbeteringen noemt de ANWB verder de renovatie van de Velsertunnel, de verbreding en verlegging van de A9 en het knooppunt Badhoevedorp, de openstelling van het knooppunt Joure en de verbreding van de A50 bij Nijmegen

De VID wijst op de verbreding van de A1 bij Diemen, waar nu bijna geen files meer zijn. Datzelfde is het geval op de A9 bij Velsen, als gevolg van de heropende van de Velsertunnel. En op de A12 bij Oosterbeek, waar de weg verbreed is.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.