Navigatiesystemen leveren waardevolle data op. Bron: Archief VERKEERSNET

Floating car-data waardevol, maar er zijn belemmeringen

Floating car-data zijn geschikt om knelpunten in de bereikbaarheid te signaleren, maar voor het monitoren van de congestie over meerdere jaren en voor het bepalen van effecten van beleidsmaatregelen zijn er belemmeringen. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in nieuw onderzoek.

Floating car data zijn data over de snelheid en locatie van voertuigen, afkomstig van het voertuig zelf, zoals in-car navigatiesystemen en mobiele telefoons van automobilisten. Het KiM beschrijft in het rapport ‘Bruikbaarheid van floating car data voor beleidsonderzoek’ het nut van deze gegevens voor beleidsonderzoek.

Het gaat om onderzoek als het signaleren van knelpunten in doorstroming, het monitoren van trends in bereikbaarheid en het evalueren van beleidsmaatregelen. Voor het onderzoek zijn data gebruikt van onder andere INRIX, de NDW en TomTom.

Signaleren van knelpunten

Floating car-data zijn geschikt om knelpunten in bereikbaarheid te signaleren, schrijven de onderzoekers. De omvang groeit namelijk doordat het gebruik van navigatiesystemen en mobiele telefoons toeneemt. De data kunnen daarnaast ook iets zeggen over een langere afstand.

Maar de data kunnen niet vertellen hoeveel voertuigen met de knelpunten geconfronteerd worden, signaleren de onderzoekers. Slechts 5 procent van de voertuigen levert namelijk floating car-data op. Zodoende zijn deze data niet zelfstandig geschikt om reistijdverliezen en daarmee de omvang van knelpunten te bepalen. Deze indicator is immers een vermenigvuldiging van twee indicatoren: rijsnelheid en verkeersomvang.

Naarmate van meer voertuigen mobiele data beschikbaar komen en wanneer er nieuwe methodieken worden ontwikkeld, wordt de kans groter dat ook verkeersintensiteiten in de toekomst met mobiele data kunnen worden vastgesteld.

Monitoren van trends

Rankings van congestie in landen en steden, en specifiek die van TomTom en INRIX, blijken niet bruikbaar voor het monitoren van trends, blijkt verder uit het rapport. Dit omdat de uitkomsten niet nader verklaard en gevalideerd kunnen worden, onderling niet consistent zijn en niet consistent zijn met gegevens van vaste meetpunten.

Daarnaast konden de onderzoekers de onderliggende mobiele data afkomstig uit opeenvolgende jaren niet altijd vergelijken. Dit als gevolg van onder andere wijzigingen in de samenstelling van de bronnen, in definities en in het toegepaste geheime algoritme.

Met andere woorden: het is niet mogelijk om te begrijpen waarom de ene stad beter scoort dan de andere en waarom er sprake is van toename of een afname in de congestie. De onderzoekers verwachten voorlopig geen verbetering.

Beleidsevaluatie

Floating car-data worden niet of nauwelijks gebruikt voor beleidsevaluatie vooraf en achteraf, staat in het rapport. Dit komt omdat die data soms niet representatief en consistent in de tijd zijn en daardoor zijn ze maar beperkt bruikbaar. De onderzoekers keken hiervoor naar data van HERE, INRIX en Vodafone.

De bruikbaarheid van floating car-data voor beleidsonderzoek kan in de komende jaren verbeteren, verwacht het KiM. Dit omdat de floating car-data van leveranciers beter en transparanter worden en doordat overheden meer ervaring opdoen met deze data.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Floating car-data waardevol, maar er zijn belemmeringen”

Aad Wilmink|16.01.18|17:46

Dus toch maar zuinig zijn op de wegkantsystemen die structureel betrouwbare lusdata leveren voor beleidsevaluaties.
Aad Wilmink.

Jeffrey Benning|16.01.18|09:39

Interessant dat er steeds meer gepubliceerd wordt over FCD. Wel is het jammer dat de FCD van Google Maps niet meegenomen is in de vergelijkingen.

Citaat:
“Daarnaast beschikt ook Google over mobiele data, maar Google stelt deze
alleen in bepaalde gevallen beschikbaar”

Met ODIQ is FCD wel beschikbaar. Meer info op http://www.localyse.eu/odiq

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Floating car-data waardevol, maar er zijn belemmeringen - VerkeersNet
Navigatiesystemen leveren waardevolle data op. Bron: Archief VERKEERSNET

Floating car-data waardevol, maar er zijn belemmeringen

Floating car-data zijn geschikt om knelpunten in de bereikbaarheid te signaleren, maar voor het monitoren van de congestie over meerdere jaren en voor het bepalen van effecten van beleidsmaatregelen zijn er belemmeringen. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in nieuw onderzoek.

Floating car data zijn data over de snelheid en locatie van voertuigen, afkomstig van het voertuig zelf, zoals in-car navigatiesystemen en mobiele telefoons van automobilisten. Het KiM beschrijft in het rapport ‘Bruikbaarheid van floating car data voor beleidsonderzoek’ het nut van deze gegevens voor beleidsonderzoek.

Het gaat om onderzoek als het signaleren van knelpunten in doorstroming, het monitoren van trends in bereikbaarheid en het evalueren van beleidsmaatregelen. Voor het onderzoek zijn data gebruikt van onder andere INRIX, de NDW en TomTom.

Signaleren van knelpunten

Floating car-data zijn geschikt om knelpunten in bereikbaarheid te signaleren, schrijven de onderzoekers. De omvang groeit namelijk doordat het gebruik van navigatiesystemen en mobiele telefoons toeneemt. De data kunnen daarnaast ook iets zeggen over een langere afstand.

Maar de data kunnen niet vertellen hoeveel voertuigen met de knelpunten geconfronteerd worden, signaleren de onderzoekers. Slechts 5 procent van de voertuigen levert namelijk floating car-data op. Zodoende zijn deze data niet zelfstandig geschikt om reistijdverliezen en daarmee de omvang van knelpunten te bepalen. Deze indicator is immers een vermenigvuldiging van twee indicatoren: rijsnelheid en verkeersomvang.

Naarmate van meer voertuigen mobiele data beschikbaar komen en wanneer er nieuwe methodieken worden ontwikkeld, wordt de kans groter dat ook verkeersintensiteiten in de toekomst met mobiele data kunnen worden vastgesteld.

Monitoren van trends

Rankings van congestie in landen en steden, en specifiek die van TomTom en INRIX, blijken niet bruikbaar voor het monitoren van trends, blijkt verder uit het rapport. Dit omdat de uitkomsten niet nader verklaard en gevalideerd kunnen worden, onderling niet consistent zijn en niet consistent zijn met gegevens van vaste meetpunten.

Daarnaast konden de onderzoekers de onderliggende mobiele data afkomstig uit opeenvolgende jaren niet altijd vergelijken. Dit als gevolg van onder andere wijzigingen in de samenstelling van de bronnen, in definities en in het toegepaste geheime algoritme.

Met andere woorden: het is niet mogelijk om te begrijpen waarom de ene stad beter scoort dan de andere en waarom er sprake is van toename of een afname in de congestie. De onderzoekers verwachten voorlopig geen verbetering.

Beleidsevaluatie

Floating car-data worden niet of nauwelijks gebruikt voor beleidsevaluatie vooraf en achteraf, staat in het rapport. Dit komt omdat die data soms niet representatief en consistent in de tijd zijn en daardoor zijn ze maar beperkt bruikbaar. De onderzoekers keken hiervoor naar data van HERE, INRIX en Vodafone.

De bruikbaarheid van floating car-data voor beleidsonderzoek kan in de komende jaren verbeteren, verwacht het KiM. Dit omdat de floating car-data van leveranciers beter en transparanter worden en doordat overheden meer ervaring opdoen met deze data.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Floating car-data waardevol, maar er zijn belemmeringen”

Aad Wilmink|16.01.18|17:46

Dus toch maar zuinig zijn op de wegkantsystemen die structureel betrouwbare lusdata leveren voor beleidsevaluaties.
Aad Wilmink.

Jeffrey Benning|16.01.18|09:39

Interessant dat er steeds meer gepubliceerd wordt over FCD. Wel is het jammer dat de FCD van Google Maps niet meegenomen is in de vergelijkingen.

Citaat:
“Daarnaast beschikt ook Google over mobiele data, maar Google stelt deze
alleen in bepaalde gevallen beschikbaar”

Met ODIQ is FCD wel beschikbaar. Meer info op http://www.localyse.eu/odiq

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.