‘Een drone telt vier keer zo veel’

Verkeersonderzoek met behulp van een drone. Bron: Antea Group

Drones zijn veiliger, flexibeler, beter controleerbaar en uiteindelijk goedkoper dan handmatige verkeerstellingen. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Antea Group en softwarebedrijf ViNotion in opdracht van Rijkswaterstaat. Zeker voor grotere kruispunten biedt dit volgens Antea Group enorme meerwaarde. Naast de tellingen zijn de beelden ook toepasbaar om de verkeersveiligheid te beoordelen of aanvullend onderzoek naar het wegontwerp te doen.

Eén drone telt nu evenveel als vier mensen en dat met een zeer hoge nauwkeurigheid, stellen de partijen. Verder wordt de software door ‘deep learning’ steeds sneller en beter in het herkennen van de vorm van voertuigen en kan zo zeer accuraat tellen. Binnenkort tellen onderzoekers dus misschien wel een heel kruispunt in één keer.

Daarnaast zijn de verzamelde data geschikt voor diverse andere analyses, zeggen Antea Group en ViNotion. Op de beelden is te zien hoé automobilisten rijden, waar ze rare bochten maken, hoekjes afsnijden en onzeker worden. Dit biedt veel inzicht en aanknopingspunten voor verbeteringen.

Lussen, camera’s of waarnemers

Verkeer tellen gebeurt nu met lussen, camera’s of waarnemers. Dat kan makkelijker én preciezer, dachten Rijkswaterstaat, Antea Group en ViNotion. De partijen stuurden eind vorig jaar voor het eerst een kabeldrone de lucht in boven de A1 ter hoogte van Muiden. De drone hing boven de weg, stuurde de data via de kabel direct door en maakte zo snelle berekeningen en vervolgacties mogelijk. De resultaten van het onderzoek laten een nauwkeurigheid van 97 procent zien.

De data van de kabeldrone is niet alleen interessant voor Antea Group en Rijkswaterstaat, maar ook voor ViNotion. Dat bedrijf gebruikt de data om hun bestaande intelligente beeldherkenningssoftware beschikbaar te maken voor drones. Dat is best een uitdaging: een drone heeft een andere kijkhoek dan een camera op de grond en bovendien hangt hij niet stil. Maar de software zou auto’s én hun rijrichting steeds beter herkennen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 10,50 per maand. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Een drone telt vier keer zo veel’ - VerkeersNet

‘Een drone telt vier keer zo veel’

Verkeersonderzoek met behulp van een drone. Bron: Antea Group

Drones zijn veiliger, flexibeler, beter controleerbaar en uiteindelijk goedkoper dan handmatige verkeerstellingen. Dat blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Antea Group en softwarebedrijf ViNotion in opdracht van Rijkswaterstaat. Zeker voor grotere kruispunten biedt dit volgens Antea Group enorme meerwaarde. Naast de tellingen zijn de beelden ook toepasbaar om de verkeersveiligheid te beoordelen of aanvullend onderzoek naar het wegontwerp te doen.

Eén drone telt nu evenveel als vier mensen en dat met een zeer hoge nauwkeurigheid, stellen de partijen. Verder wordt de software door ‘deep learning’ steeds sneller en beter in het herkennen van de vorm van voertuigen en kan zo zeer accuraat tellen. Binnenkort tellen onderzoekers dus misschien wel een heel kruispunt in één keer.

Daarnaast zijn de verzamelde data geschikt voor diverse andere analyses, zeggen Antea Group en ViNotion. Op de beelden is te zien hoé automobilisten rijden, waar ze rare bochten maken, hoekjes afsnijden en onzeker worden. Dit biedt veel inzicht en aanknopingspunten voor verbeteringen.

Lussen, camera’s of waarnemers

Verkeer tellen gebeurt nu met lussen, camera’s of waarnemers. Dat kan makkelijker én preciezer, dachten Rijkswaterstaat, Antea Group en ViNotion. De partijen stuurden eind vorig jaar voor het eerst een kabeldrone de lucht in boven de A1 ter hoogte van Muiden. De drone hing boven de weg, stuurde de data via de kabel direct door en maakte zo snelle berekeningen en vervolgacties mogelijk. De resultaten van het onderzoek laten een nauwkeurigheid van 97 procent zien.

De data van de kabeldrone is niet alleen interessant voor Antea Group en Rijkswaterstaat, maar ook voor ViNotion. Dat bedrijf gebruikt de data om hun bestaande intelligente beeldherkenningssoftware beschikbaar te maken voor drones. Dat is best een uitdaging: een drone heeft een andere kijkhoek dan een camera op de grond en bovendien hangt hij niet stil. Maar de software zou auto’s én hun rijrichting steeds beter herkennen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.