Standby-diensten voor bergers op twintig locaties

Op twintig locaties langs Nederlandse snelwegen gaan bergingsbedrijven standby-diensten draaien. Rijkswaterstaat heeft de opdracht hiervoor verleend. Bergers die zich inschrijven op een bepaald rayon moeten hier dus rekening mee houden. Dat meldt Stichting IMN, het samenwerkingsverband van bergingsbedrijven en betrokken bij het aanbestedingsproces. De beslissing volgt op een aankondiging van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) eerder dit jaar.

De standby-diensten gaan van start op 1 april 2019, de contractperiode loopt tot 2022. Twee standby-locaties liggen buiten de Randstad, meer dan de helft bevindt zich in de omgeving van Amsterdam en Den Haag. Hier zijn de bergers het hardste nodig, is het idee. Stichting IMN vraagt bergers om bij het indienen van een offerte voor één van de betrokken rayons rekening te houden met deze extra werkzaamheden.

Op elke standby-locatie dient op werkdagen in de ochtend- en avondspits een bergingsvoertuig paraat te staan om bij ontvangst van een melding onmiddellijk uit te rukken. De standby-werkzaamheden worden uitgevoerd door de berger in het rayon waar een standby-locatie zich in bevindt.

5 minuten eerder

Standby-diensten hebben tot doel om de responstijd van de berger na de melding van een incident te verkorten. Een standby-berger is gemiddeld vijf minuten eerder ter plaatse in het te bedienen wegvak dan een IM-berger die geen standby-diensten verricht, zo blijkt volgens IMN uit ervaringen uit het verleden.

Minister Van Nieuwenhuizen kondigde de komst van de standby-diensten begin dit jaar aan. Het is een extra maatregel om files op drukke wegen aan te pakken. Ze noemde ook dat spitsstroken omgevormd worden tot gewone rijstroken. En dat er slimme verkeerslichten komen op drukke wegen, veelal in de buurt van de snelwegen.

Files aanpakken

De maatregelen maken deel uit van de zogenoemde file-aanpak. Deze aanpak is een aanvulling op de projecten voor de aanleg van nieuwe wegen en rijstroken en het vernieuwen van bestaande infrastructuur. De minister heeft voor de extra maatregelen in totaal 100 miljoen euro uitgetrokken.

Stichting IMN een samenwerkingsverband van alarmcentrales met activiteiten op het gebied van de berging van personenvoertuigen. De Stichting verzorgt voor de aangesloten centrales de contractering van bergingsbedrijven die werkzaam zijn op hoofdwegen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.