Schermafbeeldingen van de Flitsmeister-app. FOTO Flitsmeister

Matrixborden tonen in Flitsmeister kostte de nodige afstemming

De app van Flitsmeister toont nu informatie van matrixborden boven de weg. Gebruikers krijgen meldingen van afgesloten rijstroken en ze worden ge├»nformeerd over maximumsnelheden. Dit is mogelijk na ‘intensieve samenwerking’ tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en Be-Mobile, aandeelhouder en strategisch en technisch partner van Flitsmeister. Dit kostte de nodige afstemming.

De nieuwe mogelijkheden in de app moeten het veiliger maken op de weg. Rode kruizen boven de rijstroken worden tot zo’n 250.000 keer per jaar genegeerd door automobilisten, stellen de partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling. Ook worden snelheden boven de weg volgens hen vaak ervaren als adviessnelheden, terwijl het toch echt maximumsnelheden zijn.

Doorgetrokken streep

Ook met spitsstroken gaan weggebruikers lang niet altijd goed om, zien de organisaties. Veel weggebruikers blijven op de standaard wegstroken rijden als de spitsstrook open staat, bijvoorbeeld omdat zij niet over de doorgetrokken streep durven rijden. Anderen snappen wel wat de bedoeling is, maar zien het nut er niet van in.

Het ministerie, Rijkswaterstaat en Be-Mobile wijzen op onderzoek hiernaar onder meer dan duizend automobilisten. 12,5 procent weet niet hoe hard je mag rijden als een spitsstrook open of dicht is. Ook is het voor 10,8 procent niet duidelijk dat snelheden op matrixborden gelden als maximumsnelheid. En ondanks dat rode kruizen vaak genegeerd worden, geeft 83 procent aan dat rode kruizen duidelijk zijn.

Duidelijkheid

De app moet bijdragen aan de duidelijkheid. “wat we doen, is op moment rijstrook is afgesloten – dat kan spitsstrook of gewone rijstrook zijn – dan waarschuwen we je tijdig voorafgaand aan die plek”, zegt Jorn de Vries van Flitsmeister. “Dan, indien op de matrixborden snelheden staan die afwijken van de normale snelheden, nemen wij ook over.”

Tot nu was alleen de algemene maximumsnelheid te zien. Maar gaan de matrixborden aan, dan is dat op dat moment de actuele maximum snelheid. Als een spitsstrook open is, krijgen app-gebruikers overigens geen melding.

Spitsstrook

Dat is wel iets waar Flitsmeister in volgende versies naar gaan kijken, vertelt De Vries. “Bijvoorbeeld als spitsstrook gaat sluiten, als je die diagonale pijlen krijgt, is iets waar we nog mee gaan doen, maar ook als je op een weg rijdt waar spitsstrook echt open is, dat we daar ook nog soort waarschuwing geven, dat je echt goed duidelijk hebt dat je op de spitsstrook mag rijden.”

App-gebruikers krijgen zowel waarschuwingen via spraak als via beeld. Geldt dan specifiek voor die waarschuwingen van rode kriizen. Op moment dat je een rood kruis nadert, merken app-gebruikers dat zowel visueel als auditief. Ze zien dus een waarschuwing in de app, maar horen ook een gesproken tekst.

Afstemming

Het kostte volgens De Vries flink wat afstemming om dit voor elkaar te krijgen. “Je zit met een aantal uitdagingen, allereerst: je moet de data bij Rijkswaterstaat goed in kaart brengen en die onsluiten naar ons. En met data bedoel ik: waar staan de portalen? Wat is het beeld dat op dat moment actueel is? Dat moet naar onze partner e-mobile gestuurd worden.”

Het was een ‘behoorlijke uitdaging’ voor Rijkwaterstaat, zegt hij. Alleen al om dit te organiseren, maar ook om de garanties te geven dat die data klopt en stabiel is. “Hier is het nodige werk voor verricht.”

Paar seconden

De tweede is volgens hem: hoe ga je deze data op een hele snelle manier van Be-Mobile naar Flitsmeister krijgen, naar de gebruiker? “Want op moment bord wijzigt, moet je dat gelijk door kunnen geven, daar moeten niet paar seconden tussen zitten.” Derde uitdaging was, zo beschrijft hij, om de gegevens op zo’n manier te presenteren in de app, dat het voor de gebruiker duidelijk is.

De informatie van de matrixborden is nu alleen beschikbaar in Flitsmeister, maar ook andere partijen kunnen het gaan aanbieden. Daar kan Flitsmeister bij helpen, vertelt De Vries. “Wij hebben al een hoop werk verricht wat zij dan niet meer hoeven te doen.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Matrixborden tonen in Flitsmeister kostte de nodige afstemming”

Jan Pieter Rottier|17.08.18|13:57

Dag Peter, ik heb het even nagevraagd bij Google Maps-partner Localyse. Zowel in Wase als Google Maps heb je rijbaan advies en dit is ook al een jaar beschikbaar. Het is echter geen dynamisch advies. Wanneer dit beschikbaar komt in Europa is nog niet bekend. Alle dynamische speedlimit data en realtime rijstrook advies is inderdaad beschikbaar bij de NDW. Dit verwerken in een app is natuurlijk nog een tweede.

Peter van der Veen|16.08.18|13:40

Daar is geen afstemming voor nodig. De data van de matrixborden is gewoon open-data.
Ook Waze en Google Maps maken al maanden gebruik van deze data.

Roelof Veldhuis|16.08.18|12:49

Typisch voorbeeld van ‘om de hete brij heen draaien’, zal niet het gewenste effect hebben. Het enige dat afdoende helpt is effectieve handhaving met een redelijke pakkans, iets zoals de voormalige Porsche-groep van het KLPD (nu LE). Niet alle problemen zijn met een app op te lossen, my two pennies.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.