Oproep aan markt: breng rijgedrag in regio Rotterdam in kaart

De Verkeersonderneming roept marktpartijen op om met het rijgedrag van automobilisten in de Rotterdamse regio aan de slag te gaan. Het publiek-private samenwerkingsverband wil weten welk rijgedrag in een bepaalde locatie of in een bepaalde situatie voor een goede doorstroming zorgt.

Meer specifiek wordt gestart met de doorstroming rond de weefvakken in de Rotterdamse regio. Veel mensen wisselen direct van rijstrook zodra het weefvak begint. Dit zorgt voor oponthoud. De Verkeersonderneming wil daarom weten of automobilisten verleiden kunnen worden tot ander rijgedrag.

Marktpartijen gaan een samenwerking aan voor een jaar en krijgen cofinanciering op basis van hun voorstel. Alle partijen die meedoen, delen hun data geheel geanonimiseerd met De Verkeersonderneming. Zo kan gemeten worden of er daadwerkelijk verbeteringen optreden.

Afgelopen jaren bracht de Verkeersonderneming al in verschillende studies het rijgedrag van weggebruikers in de regio Rotterdam in kaart. Deze onderzoeken gaan nu een nieuwe fase in. Onlangs hield de organisatie al een marktconsultatie over dit thema.

Drie onderdelen

De uitvraag bestaat uit drie delen. De Verkeersonderneming zoekt naar regiobrede cases: situaties die voor de hele ring gelden. Daarnaast kijkt men naar situatiecases. Hierbij wordt begonnen met de weefvakken in de Rotterdamse regio als concrete situatie. En het derde deel heeft te maken met het delen van ritten. Partijen kunnen op een of meerdere onderdelen inschrijven.

De Verkeersonderneming is vorig jaar gestart met het onderwerp rijgedrag. Hiervoor werkte het onder meer samen met Flitsmeister en ANWB. Uit data-analyse en enquêtes bleek dat de infrastructuur van invloed is op ‘hoe’ er gereden wordt. Ook kwam naar voren dat automobilisten zelf vinden dat het rijgedrag van grote invloed is op de doorstroming. Bovendien is er een begin gemaakt om aan de hand van data profielen te maken van typen rijgedragingen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.