Grootschalig verkeersonderzoek op autosnelwegen in de Randstad

Rijkswaterstaat houdt op dinsdag 13 november en donderdag 15 november op 38 locaties een verkeersonderzoek naar eigenaren van personenauto’s in en om de Randstad. In Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland wil Rijkswaterstaat inzicht krijgen in het weggebruik, ontwikkelingen en trends op autosnelwegen. Het onderzoek naar de personenauto’s verloopt via kentekenregistratie. Onder de automobilisten worden enquêtes afgenomen.

Het onderzoek naar personenauto’s moet informatie opleveren over de intensiteiten, de herkomsten en bestemmingen van personenauto’s. Aan de automobilisten wordt onder meer gevraagd wanneer zij reizen, hoe zij omgaan met files en hoe zij proberen de reis efficiënter te laten verlopen. Er wordt ook gevraagd naar het motief van de verplaatsing en naar hoe automobilisten de bereikbaarheid en doorstroming ervaren. Ook wordt gevraagd welke systemen voor reisinformatie zij gebruiken en hoe betrouwbaar zij die vinden.

kentekenregistratie

Met camera’s worden kentekens van passerende personenauto’s geregistreerd. Dinsdag 6 november is Rijkswaterstaat begonnen met het plaatsen daarvan langs de weg en op viaducten. Dinsdag 13 november en donderdag 15 november vindt kentekenregistratie plaats. De geregistreerde kentekenhouders ontvangen de week erna een brief met een link naar de digitale enquête en het verzoek om deel te nemen aan het onderzoek.

De verkregen adresgegevens van automobilisten worden alleen voor dit onderzoek gebruikt, benadrukt Rijkswaterstaat. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld en na het onderzoek vernietigd. Er wordt volgens de wegbeheerder voldaan aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Vergelijking

Het is de tweede keer dat Rijkswaterstaat dit personenauto-onderzoek in de Randstad houdt. De eerste keer was in 2014. Met de nieuwe gegevens kan een vergelijking worden gemaakt tussen de personenautostromen en -kenmerken.

De resultaten van het onderzoek gebruikt Rijkswaterstaat om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid in de Randstad te verbeteren. Daarnaast gebruiken het Rijk en de regionale partners de resultaten voor het ontwikkelen van beleid en het toepassen van bijvoorbeeld maatregelen op het gebied van smart mobility. Naar verwachting zijn de resultaten van het onderzoek in juli 2019 bekend. Rijkswaterstaat bespreekt de resultaten met de verschillende stakeholders in de regio.

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Grootschalig verkeersonderzoek op autosnelwegen in de Randstad”

Howard .J. Chin|12.11.20|14:02

Wij claimen nuchter en direct eerlijk te zijn , maar dat blijkt veelal niet.Grootste File vorming vindt plaats door slecht rijgedrag vanwege slechte opvoeding (ikke eerst,ikke moet , )geen begrip voor verkeer , de hoofdregel (ook in de natuur) ALS HET VERKEER HET TOELAAT!!! richting aanwijzen is geen : schuif of rem want hier kom ik.., zo zijn er meerdere zaken die ik graag bespreekbaar zou willen maken..

Howard .J. Chin|12.11.20|13:56

Blij met verkeersonderzoek. Ik kan echter niet in de website komen.mijn brief heeft als enige “code’PA achter de slash, en die wordt door jullie site niet geaccepteerd.
Dat is geen goed begin.

vr.gr.

H.J.Chin Bovenlandsestraat 62, 1441NT Purmerend

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grootschalig verkeersonderzoek op autosnelwegen in de Randstad - VerkeersNet

Grootschalig verkeersonderzoek op autosnelwegen in de Randstad

Rijkswaterstaat houdt op dinsdag 13 november en donderdag 15 november op 38 locaties een verkeersonderzoek naar eigenaren van personenauto’s in en om de Randstad. In Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland wil Rijkswaterstaat inzicht krijgen in het weggebruik, ontwikkelingen en trends op autosnelwegen. Het onderzoek naar de personenauto’s verloopt via kentekenregistratie. Onder de automobilisten worden enquêtes afgenomen.

Het onderzoek naar personenauto’s moet informatie opleveren over de intensiteiten, de herkomsten en bestemmingen van personenauto’s. Aan de automobilisten wordt onder meer gevraagd wanneer zij reizen, hoe zij omgaan met files en hoe zij proberen de reis efficiënter te laten verlopen. Er wordt ook gevraagd naar het motief van de verplaatsing en naar hoe automobilisten de bereikbaarheid en doorstroming ervaren. Ook wordt gevraagd welke systemen voor reisinformatie zij gebruiken en hoe betrouwbaar zij die vinden.

kentekenregistratie

Met camera’s worden kentekens van passerende personenauto’s geregistreerd. Dinsdag 6 november is Rijkswaterstaat begonnen met het plaatsen daarvan langs de weg en op viaducten. Dinsdag 13 november en donderdag 15 november vindt kentekenregistratie plaats. De geregistreerde kentekenhouders ontvangen de week erna een brief met een link naar de digitale enquête en het verzoek om deel te nemen aan het onderzoek.

De verkregen adresgegevens van automobilisten worden alleen voor dit onderzoek gebruikt, benadrukt Rijkswaterstaat. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld en na het onderzoek vernietigd. Er wordt volgens de wegbeheerder voldaan aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Vergelijking

Het is de tweede keer dat Rijkswaterstaat dit personenauto-onderzoek in de Randstad houdt. De eerste keer was in 2014. Met de nieuwe gegevens kan een vergelijking worden gemaakt tussen de personenautostromen en -kenmerken.

De resultaten van het onderzoek gebruikt Rijkswaterstaat om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid in de Randstad te verbeteren. Daarnaast gebruiken het Rijk en de regionale partners de resultaten voor het ontwikkelen van beleid en het toepassen van bijvoorbeeld maatregelen op het gebied van smart mobility. Naar verwachting zijn de resultaten van het onderzoek in juli 2019 bekend. Rijkswaterstaat bespreekt de resultaten met de verschillende stakeholders in de regio.

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Grootschalig verkeersonderzoek op autosnelwegen in de Randstad”

Howard .J. Chin|12.11.20|14:02

Wij claimen nuchter en direct eerlijk te zijn , maar dat blijkt veelal niet.Grootste File vorming vindt plaats door slecht rijgedrag vanwege slechte opvoeding (ikke eerst,ikke moet , )geen begrip voor verkeer , de hoofdregel (ook in de natuur) ALS HET VERKEER HET TOELAAT!!! richting aanwijzen is geen : schuif of rem want hier kom ik.., zo zijn er meerdere zaken die ik graag bespreekbaar zou willen maken..

Howard .J. Chin|12.11.20|13:56

Blij met verkeersonderzoek. Ik kan echter niet in de website komen.mijn brief heeft als enige “code’PA achter de slash, en die wordt door jullie site niet geaccepteerd.
Dat is geen goed begin.

vr.gr.

H.J.Chin Bovenlandsestraat 62, 1441NT Purmerend

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.