Viering tienjarig jubileum de Verkeersonderneming. FOTO VerkeersNet

Tien jaar Verkeersonderneming: altijd bezig met betere bereikbaarheid

Automobilisten aansporen de spits te mijden, zorgen dat bergers sneller ter plaatse zijn en het gedrag van bestuurders in kaart brengen en beïnvloeden. Op het tienjarig jubileumfeest van de Verkeersonderneming wordt uitgebreid stilgestaan bij alle activiteiten. Naar de toekomst kijken is er ook bij. Ook kreeg het samenwerkingsverband van onder meer de Rotterdamse regio en Rijkswaterstaat een opdracht mee: zoek steeds de grenzen op van wat mogelijk is.

“Op alle projecten die we gerealiseerd hebben, ben ik trots”, vertelt Roger Demkes, de directeur van de Verkeersonderneming deze maandag 10 december tegen een bomvolle zaal in de Rotterdamse stadsschouwburg. “Ik vind het mooi hoe mijn collega’s met al hun creativiteit tot nieuwe ideeën komen. Ik ben ook blij met de samenwerking met alle betrokken partijen. En dat we de ruimte krijgen om tot innovaties te komen en dat die ook tot resultaten leiden.”

Haven

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam. Doel was destijds het bereikbaar houden van de Rotterdamse haven tijdens de verbreding van de A15. Maar inmiddels is het bereikbaar houden van de gehele Rotterdamse regio het streven.

De Verkeersonderneming initieerde de afgelopen tien jaar de meest uiteenlopende projecten: van fietsregelingen en beloningsprojecten tot het versterken van fiets- en ov-netwerken. Dit alles leidde volgens de organisatie tot  in tien jaar tijd tot bijna 40.000 spitsmijdingen per dag.

Startpunt

Het einde is nog lang niet in zicht, wat Demkes betreft. “Als ik kijk naar de ambities in de regio op het gebied van woningbouw, verduurzaming en de infrastructuuropgave, dan moeten we blijven inzetten op bereikbaarheid.” De Verkeersonderneming blijft dan ook inzetten op spitsmijden, zegt hij. Maar dat niet alleen. Hij wil meer Rotterdammers bereiken, want dat blijkt nu nog niet voldoende te lukken. Dat is nogal belangrijk omdat de Verkeersonderneming nog meer in wil zetten op gedragsbeïnvloeding, zegt hij.

Ook op gebied van innovaties is de koek nog lang niet op

Ook op gebied van innovaties is de koek nog lang niet op. Kijk naar de zelfrijdende auto, zegt Taede Tillema, bijzonder hoogleraar transportgeografie aan de Rijksuniversiteit Groningen en onderzoeker bij het Kennisinstituut voor mobiliteitsbeleid. Hij en zijn collega’s van het KiM onderscheiden twee zogenoemde transitiepaden. “Een ervan heeft het uitgangspunt dat autodelen groot gaat worden. De ander heeft de evolutie van de privéauto als startpunt.”

Extra trigger

Wordt delen gemeengoed en zijn auto’s in alle situaties volledig zelfrijdend, dan ontstaat volgens hem het volgende beeld. Een autonoom voertuig is volledig geïntegreerd met andere deelsystemen en het ‘gewone’ openbaar vervoer. Het voertuig pikt de reiziger op het vertrekadres en zet hem of haar af op de plaats van bestemming. Parkeren doet een auto aan de rand van de stad, wat maakt dat de plekken in het centrum vrijkomen voor ‘leuke’ dingen. De leefbaarheid kan omhoog gaan en dat kan voor mensen een extra trigger zijn om in de stad te wonen.

Het tegenovergestelde kan ook gebeuren: iedereen heeft straks een eigen, volledig zelfrijdende auto. Tillema beschrijft de situatie bestuurders onderweg lekker kunnen Netflixen of vergaderen. Het heeft tot gevolg dat er nog steeds heel veel auto’s op de weg rijden en dat het makkelijker is geworden om te reizen – iets dat we dan nog vaker en verder zullen gaan doen. Het wordt dan makkelijker om op het platteland te wonen, maar in de stad te werken.

Maar het hangt, haast hij zich te zeggen, ook van de technische ontwikkelingen af. Niveau 5, volledige zelfrijdendheid, lijkt volgens hem nog redelijk ver. Daarentegen: de tijd dat voertuigen autonoom op de snelweg rijden, is dichterbij. Waar hij weer tegenin brengt dat het gauw tien jaar duurt voor nieuwe techniek in iedere auto zit.

Geen optie

Bovendien speelt op de achtergrond ook nog de ontwikkeling van Mobility as a Service. Het nieuwe concept ‘je reis samenstellen vanuit een app’ kan volgens hem een aanleiding zijn om meer ritten te gaan delen. Tegelijk onderstreept hij: vooral jonge, hoogopgeleide mensen die in de stad wonen lijken geïnteresseerd in deze nieuwe manier van reizen.

Hoe de technische ontwikkelingen ook vorderen, er moeten oplossingen om de regio bereikbaar te houden. Die noodzaak lijkt nu nog wel groter dan toen de Verkeersonderneming opgericht werd. “Valt er daadwerkelijk wel iets te vieren?”, vraagt Ronald Paul, operationeel directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. “We hebben nog nooit zoveel gereden als nu: 147,6 miljard kilometer. En het zal komende jaren alleen maar drukker worden.”

ik wil de minister dan ook bedanken dat ze de ‘guts’ heeft gehad om hierin te investeren

Hij wijst er ook op dat het bezit van personen- en bedrijfsauto’s flink is toegenomen, dat de economie aantrekt en dat de Rotterdamse regio een erg belangrijke bijdrage levert aan het bruto nationaal product. “Niets doen is geen optie.”

Guts

Dit brengt hem bij het grote onderhoudsprogramma van alle infrastructuur in de regio dat minister Van Nieuwenhuizen onlangs aankondigde. “Ik ben er ontzettend blij mee. Dit is hard nodig. Ik vind oprecht dat er te weinig aandacht voor was en ik wil de minister dan ook bedanken dat ze de ‘guts’ heeft gehad om hierin te investeren.”

Renovatie is volgens hem slechts onderdeel van een breed palet bereikbaarheidsmaatregelen. Meer asfalt is wat hem betreft onvermijdelijk. En hij wijst er ook op dat het water nog onvoldoende benut wordt. Inzetten op spitsmijden en het beter spreiden van verkeer is, benadrukt hij, ook enorm belangrijk. “Het filedier moet strijden tegen de vergadertijger die altijd om negen uur wil vergaderen.”

Het is wat hem betreft, een èn-èn-èn-aanpak. Hij roept de mensen van de Verkeersonderneming op om de grenzen op te zoeken. “Handel als Pietje Bell. Zoek de randen op van wat mogelijk is.”

Storingen

Inderdaad, benadrukt Van Nieuwenhuizen, het is een èn-èn-èn-aanpak. Een zo’n ‘èn’ is infrastructuur. “Natuurlijk zijn we bezig met het bouwen van nieuwe infrastructuur. Zo doen we serieus onderzoek naar een derde oeververbinding. Maar net zo belangrijk is goed onderhoud van bestaande infrastructuur: op tijd vervangen of renoveren. Dat is minder sexy, want weggebruikers zien vooral hinder en naderhand is het zoals het was. Maar doe je het niet, dan heb je kans op storingen en veiligheidsrisico’s.”

Ik denk dat we elkaar moeten uitdagen met de vraag: is het écht nodig dat we met elkaar om negen uur moeten beginnen?

Spitsmijden is wat haar betreft nog zo’n belangrijke maatregel. “Ik denk dat we elkaar moeten uitdagen met de vraag: is het écht nodig dat we met elkaar om negen uur moeten beginnen? Een werkgeversaanpak is nodig, zeker met alle onderhouds- en nieuwbouwprojecten die aanstaande zijn.”

Voorbeeld

Belangrijk volgens haar is dat de piek in de spits eraf gaat. Dan blijft alles rijden én het voorkomt een hoop economische schade. Het is wat haar betreft ‘alle hens aan dek’.

In dit verband wijst ze op een nieuw project van de Verkeersonderneming om bergers sneller ter plaatse te krijgen, onder meer via crowdsourcing. “Het scheelt de helft aan tijd vergeleken met de rest van Nederland. Het vertaalt zich meteen door. Hier is een compliment op z’n plaats.”

De minister is erg te spreken over de acties van het Rotterdamse samenwerkingsverband. “Jullie zetten echt iets neer dat een voorbeeld kan zijn. Jullie doen heel goed, rustig en nuchter jullie werk, maar jullie mogen het best meer laten zien aan andere regio’s. Zuid-Holland is niet de enige regio waar aan de weggewerkt wordt. Be good, tell it and sell it!”

Lees ook: ‘20% minder voertuigverliesuren na analyse verkeersdata’
Lees ook: ‘Verkeersdata vergaren is als het delven van goud’

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.