File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Bergers vanaf nu stand-by op twintig ‘strategische plekken’

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Vanaf deze maand zet Rijkswaterstaat tijdens de ochtend- en avondspits op twintig ‘strategische plekken’ in Nederland stand-by bergers in. De bergers kunnen vanaf deze plekken langs de snelweg, voornamelijk in de Randstad, sneller bij een ongeluk aanwezig zijn om een voertuig te bergen, is het idee. Daardoor is de weg eerder vrij en is er minder oponthoud voor overig verkeer. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat)  kondigde de komst van de bergers vorig jaar al aan, tegelijk met verschillende andere maatregelen om het aantal files op korte termijn te verminderen.

De gemiddelde aanrijtijd van de bergers op de strategische plekken is naar verwachting tot 25 procent korter dan gebruikelijk. De voorspelling is dat de bergers op de strategische locaties gemiddeld vijf minuten eerder ter plekke kunnen zijn. Uit berekeningen van Rijkswaterstaat komt naar voren dat de versnelde berging de tijd in de file met 15 minuten verkorten. Volgens Van Nieuwenhuizen ontstaat een kwart van de files op snelwegen door ongevallen en pech.

Ingenieursadviesbureau Sweco heeft in opdracht van Rijkswaterstaat berekend op welke twintig strategische locaties in Nederland de meeste winst is te boeken door de inzet van standby bergers. Dit zijn met name plekken in de Randstad en rond Eindhoven. De stand-by bergers staan tijdens de ochtend- en avondspits op verschillende plekken langs de snelweg opgesteld, zoals verzorgings- of carpoolplekken. Rijkswaterstaat heeft veertig extra weginspecteurs aangetrokken om de stand-by bergers te kunnen beveiligen zodra zij in actie moeten komen.

Vlottere afwikkeling

De inzet van de bergers is een van de maatregelen die minister Van Nieuwenhuizen neemt om de files op korte termijn te verminderen. Ze heeft 100 miljoen euro uitgetrokken voor een pakket aan maatregelen die gericht zijn op een vlottere afwikkeling van het verkeer op werkdagen tijdens de spits. De bewindsvrouw kondigde dit vorig jaar aan.

Het pakket bevat een veelheid aan maatregelen; verschillende hiervan zijn al in gang gezet. De openingstijden van de spitsstroken zijn verruimd en intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) worden ingezet om de doorstroming op op- en afritten bij de snelwegen te verbeteren. De minister zet ook meer weginspecteurs in op de drukste plekken tijdens de spits. Het aantal weginspecteurs met de status van buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) wordt verdubbeld van 50 naar 100.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Bergers vanaf nu stand-by op twintig ‘strategische plekken’”

Pat Rick|03.04.19|17:30

Het verkeer rond Eindhoven loopt structureel vast, zo ook op de Randweg buiten de spits. Die is wel voorbereidd op verbreding met ruimtereserveringen en extra asfalt. Veel ongelukken kunnen voorkomen worden door verbreding van de Randweg, de A67 naar Geldrop, A58 naar Tilburg. Bespaart ook CO2

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bergers vanaf nu stand-by op twintig 'strategische plekken' - VerkeersNet
File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Bergers vanaf nu stand-by op twintig ‘strategische plekken’

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Vanaf deze maand zet Rijkswaterstaat tijdens de ochtend- en avondspits op twintig ‘strategische plekken’ in Nederland stand-by bergers in. De bergers kunnen vanaf deze plekken langs de snelweg, voornamelijk in de Randstad, sneller bij een ongeluk aanwezig zijn om een voertuig te bergen, is het idee. Daardoor is de weg eerder vrij en is er minder oponthoud voor overig verkeer. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat)  kondigde de komst van de bergers vorig jaar al aan, tegelijk met verschillende andere maatregelen om het aantal files op korte termijn te verminderen.

De gemiddelde aanrijtijd van de bergers op de strategische plekken is naar verwachting tot 25 procent korter dan gebruikelijk. De voorspelling is dat de bergers op de strategische locaties gemiddeld vijf minuten eerder ter plekke kunnen zijn. Uit berekeningen van Rijkswaterstaat komt naar voren dat de versnelde berging de tijd in de file met 15 minuten verkorten. Volgens Van Nieuwenhuizen ontstaat een kwart van de files op snelwegen door ongevallen en pech.

Ingenieursadviesbureau Sweco heeft in opdracht van Rijkswaterstaat berekend op welke twintig strategische locaties in Nederland de meeste winst is te boeken door de inzet van standby bergers. Dit zijn met name plekken in de Randstad en rond Eindhoven. De stand-by bergers staan tijdens de ochtend- en avondspits op verschillende plekken langs de snelweg opgesteld, zoals verzorgings- of carpoolplekken. Rijkswaterstaat heeft veertig extra weginspecteurs aangetrokken om de stand-by bergers te kunnen beveiligen zodra zij in actie moeten komen.

Vlottere afwikkeling

De inzet van de bergers is een van de maatregelen die minister Van Nieuwenhuizen neemt om de files op korte termijn te verminderen. Ze heeft 100 miljoen euro uitgetrokken voor een pakket aan maatregelen die gericht zijn op een vlottere afwikkeling van het verkeer op werkdagen tijdens de spits. De bewindsvrouw kondigde dit vorig jaar aan.

Het pakket bevat een veelheid aan maatregelen; verschillende hiervan zijn al in gang gezet. De openingstijden van de spitsstroken zijn verruimd en intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) worden ingezet om de doorstroming op op- en afritten bij de snelwegen te verbeteren. De minister zet ook meer weginspecteurs in op de drukste plekken tijdens de spits. Het aantal weginspecteurs met de status van buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) wordt verdubbeld van 50 naar 100.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Bergers vanaf nu stand-by op twintig ‘strategische plekken’”

Pat Rick|03.04.19|17:30

Het verkeer rond Eindhoven loopt structureel vast, zo ook op de Randweg buiten de spits. Die is wel voorbereidd op verbreding met ruimtereserveringen en extra asfalt. Veel ongelukken kunnen voorkomen worden door verbreding van de Randweg, de A67 naar Geldrop, A58 naar Tilburg. Bespaart ook CO2

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.