‘Breng werelden van verkeersoperator en verkeerskundige bij elkaar’

Operators van verkeersmanagementcentrales en ontwikkelaars van verkeersmodellen moeten veel meer met elkaar samenwerken en kennis uitwisselen. Zou de eerste actuele verkeersgegevens delen met de tweede, dan worden de verkeersmodellen accurater. En daarmee kan de operator weer beter anticiperen op de situaties op de weg. Dat stelt Robin Huizenga van PTV Group, ontwikkelaar van verkeerskundige software.

Je moet in de verkeerskunde een aantal stappen doorlopen om van een gedachte, een hersenspinsel, te komen tot een verandering op straat. Logisch. Maar het probleem is, zegt Huizenga, dat voor elk onderdeel weer een andere partij met een oplossing komt. En dat je dan data van het ene softwarepakket moet overzetten naar het andere softwarepakket. “Het is inefficiënt, je verliest data en kan fouten maken”, zegt Huizenga.

Hij geeft een voorbeeld. “Een operator in een verkeersmanagementcentrale kijkt continu hoe de verkeerssituatie er in zijn regio uitziet. Is er iets aan de hand, dan hebben ze een aantal scenario’s klaarliggen. Die zijn gebaseerd op langetermijnmodellen voor een gemiddelde situatie op een gemiddelde dag of op een soortgelijke dag uit het verleden. Stel je een warme dinsdag in Den Haag voor. Grote groepen gaan richting het strand in Scheveningen, met de nodige opstoppingen tot gevolg. Een reguliere maatregel voor een gemiddelde doordeweeks dag werkt dan niet. Recreatieverkeer gedraagt zich heel anders dan woon-werkverkeer. Zelfs een eerdere voorgekomen warme maandag zal niet een gelijke beeld geven.”

Aanzetten

Waar je naar toe moet, zegt hij, is naar scenario’s die passen bij de specifieke verkeersstromen op specifieke situaties. Hiervoor moeten volgens hem verschillende partijen in de verkeerskundewereld samenwerken. “Je hebt de adviesbureaus die de langetermijnmodellen en tools ontwikkelen en je hebt de operators die alleen kijken naar het hier en nu en die vooraf gedefinieerde modellen alleen aan of uit hoeven zetten.”

Die twee komen eigenlijk amper samen en dat komt omdat ze enorm van elkaar verschillen, zegt Huizenga. “Als je heel traditioneel naar de rol van een verkeerskundige kijkt, dan is dat: naar de toekomst kijken en scenario’s voor 2030, 2040 of 2050 ontwikkelen. Maar vraag hem of haar niet hoe de situatie nu op straat is. Dan kijken ze op Google Maps. En de operator in een verkeersmanagementcentrale kan je prima aangeven hoe de situatie op de weg nu is, maar vraag hem of haar niet hoe het er over een paar uur uitziet.”

Kunstwerk

Dat vraagt volgens Huizenga om een denkomslag bij beide partijen. Dat is wel lastig, onderstreept hij met een ervaring eerder in zijn carrière. “Ik herinner me een stedenbouwkundig project waar ik als consultant bij betrokken was. Op een gegeven moment ging het over kunstwerken. Voor een verkeerskundige is een kunstwerk iets van staal of beton dat toegang geeft; een brug of tunnel bijvoorbeeld. Maar voor een stedenbouwkundige is een kunstwerk iets kunstzinnigs, iets dat niets met bereikbaarheid heeft te maken.” Zijn les, zegt hij, was dat je elkaar moet leren begrijpen en dat goed communiceren key is.

De traditionele verkeersmodellen worden betrouwbaarder en verkeersmanagement wordt proactief

Doe je dat, dan ontstaan volgens hem mooie dingen. “Dan kan de operator van de verkeersmanagementcentrale data geven aan de verkeerskundige. Die kan daarmee de verkeersscenario’s verbeteren, waardoor de operator het verkeer op straat weer beter kan sturen, of zelfs proactief kan sturen. Zo versterk je elkaar.”

Dat vraagt natuurlijk ook om een IT-omgeving waar beide partijen die belangrijke gegevens kunnen uitwisselen. PTV Group is de eerste in Nederland die dit beschikbaar heeft, zegt Huizenga. “Wij hebben gezegd: je moet echt toegaan naar een platform waar je met je complete vraag van eerste hersenspinsel tot realisatie op straat tot optimalisatie terecht kunt.”

Niet ingewikkeld

Dat klinkt ingewikkelder dan het eigenlijk is, zegt hij. “Wat we doen is: we geven onze tool tezamen met relevante verkeersdata – van onder ander de operator – aan de verkeerskundige om verkeersscenario’s door te rekenen. En diezelfde scenario’s blijven beschikbaar zodat de verkeersoperator ze gelijk kan uitvoeren op moment dat het nodig is. En met die input kan de verkeerskundige de scenario’s weer optimaliseren.”

Kortom een ecosysteem van verkeerskundige data waardoor data informatie wordt. De traditionele verkeersmodellen worden betrouwbaarder en verkeersmanagement wordt proactief. De ervaringen zijn goed, zegt Huizenga. “We hebben vele installaties in de wereld draaien en daar hebben wij files sterk, soms met tientallen procenten, weten te reduceren.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Breng werelden van verkeersoperator en verkeerskundige bij elkaar’”

Maarten Admiraal|16.05.19|14:19

Kijk eerst eens naar de pragmatische oplossingen van de operator. De data en informatie is er al. Ook achteraf.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.