Vooral buiten de spits toename van files

De filezwaarte, de lengte maal de duur van een file, is in de afgelopen zes maanden met 5 procent gegroeid in vergelijking met het eerste halfjaar van 2018. Vooral overdag ondervond het verkeer veel meer oponthoud dan vorig jaar. De filezwaarte overdag nam toe met 18 procent. Tijdens de ochtend- en avondspits bleef de groei beperkt tot respectievelijk 5 en 3 procent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de ANWB.

De filecijfers over alle A- en N-wegen laten zien dat het fileprobleem zich in steeds meer regio’s voordoet. Zo nam de filezwaarte in Gelderland en het zuiden van het land fors meer toe in vergelijking met de provincies gelegen in de Randstad.

Sneeuwval

De file top-10 toont dan ook veel knelpunten in de regio’s. Bovenaan in de top 3 van de ochtendspits staat het stuk tussen Voorthuizen en Amersfoort op het traject Apeldoorn naar Amsterdam (A1). In de avondspits gaat het om het stuk tussen Lexmond en Werkendam op de A27 tussen Utrecht en Breda.

Filezwaarte eerste kwartaal 2019 BEELD ANWB
Filezwaarte eerste kwartaal 2019. De eerste drie van de top-10. BEELD ANWB

De drukste dag was dinsdag 22 januari. Toen leidden sneeuwval en gladheid in de oostelijke helft van het land tot grote verkeershinder. Het verkeer kwam daar volledig tot stilstand met een filerecord van maar liefst 2.287 kilometer. Op woensdag 29 mei zorgde de uittocht van het lange Hemelvaartsweekeinde ook voor extreme drukte op de wegen die tot laat in de avond aanhield.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Vooral buiten de spits toename van files”

Pat Rick|04.07.19|14:55

Derde rijstroken kunnen het beste aangelegd worden als spitsstroken (bij atonoom rijden kan de capaciteit toenomen zodat deze weer permanente vluchtstroken kunnen worden). Het beste kan men hiervoor een Spoedwet wegverbreding indienen en de vorige wet editten met nieuwe snelwegvakken: A2 Weert-Eindhoven, A2 Leende-Weert, A67 Eindhoven – Asten v.v., A50 kptn Paalgraven – Ewijk v.v., A35 Enschede West – Almelo v.v., A4 BoZ – kpt Markiezaat v.v., A76 kptn Kerensheide – Ten Esschen v.v., Randweg Ehv

Pat Rick|01.07.19|15:38

De economische groei in Brainport is groter in de randstad, dus is het zinnig om investeringen in de Regio Eindhoven te doen. De A6 tussen Almere-Lelystad is minder druk dan de A2 onder Eindhoven, dus kunnen ze de derde rijstrook beter tussen Ehvn en Weert aanleggen dan tussen Almere en L’tad, en beter tussen Knooppunten Galder en St Annabos. Ook de A67 is eigenlijk voller dan de officiele cijfers: veel vrachtverkeer maakt het nog veel drukker dan de A6 bij L’stad. Idem Paalgraven-Bankhoef.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.