Tunnelinstallatie RijnlandRoute FOTO Vincent Basler/provincie Zuid-Holland

‘Primeur’: tunnel nog lang niet af, beheerinstallatie is al gereed

Een primeur in de tunnelwereld, zo omschrijft de provincie Zuid-Holland het. Het duurt nog minstens drie jaar voor de tunnel op de Rijnlandroute tussen Katwijk en Leiden klaar is, maar de beheerinstallatie is al aangesloten op de verkeerscentrale in Rhoon. Dat heeft een groot voordeel: de tunnel kan na afronding van de bouw sneller in gebruik genomen worden.

De beheerinstallatie bevindt zich niet op de bouwplaats zelf, maar in Eindhoven, op een testlocatie van bouwcombinatie Comol5. Begin deze maand is verbinding gemaakt tussen de installaties daar en de verkeerscentrale Rhoon, van waaruit de RijnlandRoute straks daadwerkelijk wordt aangestuurd.

54 deelinstallaties

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, naar de A4 bij Leiden. De weg lost moet huidige knelpunten oplossen en de doorstroming garanderen. Een belangrijk onderdeel van de RijnlandRoute is de tunnel in de N434 die onder Voorschoten en het Rijn-Schiekanaal (de Vliet) wordt aangelegd. Eind 2021 moeten afbouw en testfase van de boortunnel afgerond zijn. Eind 2022 is de N434 gereed, is de bedoeling.

Op de testlocatie van Comol5 in Eindhoven zijn in 24 modules 54 deelinstallaties volledig opgebouwd en met elkaar verbonden. Het gaat om bijvoorbeeld de verlichting, camera’s, noodtelefoons en het brandmeldsysteem. Door deze installaties van tevoren modulair op te bouwen, kunnen kinderziektes al op de testlocatie eruit worden gehaald en dat scheelt later veel tijd, benadrukken de partijen.

Beperkt

Als het civiele werk voor de tunnel straks klaar is, worden de modules geplaatst in de dienstgebouwen van de tunnel en hoeft alleen de bekabeling nog te worden aangesloten. De testwerkzaamheden in de tunnel worden daarmee beperkt tot voornamelijk fysieke testen, die ook daadwerkelijk pas in de tunnel kunnen plaatsvinden.

In opdracht van de provincie Zuid-Holland is Comol5 verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe N434 met geboorde tunnel en de aanpassingen aan de A4 en de A44. Comol5 is een internationale aannemerscombinatie van de TBI-ondernemingen Mobilis en Croonwolter&dros, VINCI Construction Grands Projets en DEME Infra Marine Contractors. Comol5 wordt ook verantwoordelijk voor het 15-jarig onderhoud van de N434.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.