Ovonde Eersel. Beeld Google Maps

VR-bril brengt effecten stedelijk ontwerp op doorstroming in beeld

De gemeente Eersel vroeg Exante om een kruispunt opnieuw in te richten. Het bureau voor stedelijk ontwerp bedacht een ovonde. De opdrachtgevers waren enthousiast over de plannen, mede omdat ze de effecten op de doorstroming met mooie visuals konden zien. Exante koppelde hiervoor een vormgevingsprogramma aan PTV Vissim, de verkeerskundige simulatiesoftware van PTV Group. Deze koppeling maakt het zelfs mogelijk om de doorstroming te zien in virtual reality.

“PTV Vissim geeft wetenschappelijk onderbouwde antwoorden op vragen over onder meer de verkeersdoorstroming”, vertelt Robin Huizenga, business manager bij PTV Group. “Dat doen we in een verschillende grafische weergaven: tabellen, grafieken en simulaties met bewegende personen en voertuigen. Deze weergaven zijn technisch van aard. De software heeft beperkte mogelijkheden tot mooie grafische vormgeving. En dat is niet erg. Wij zijn tenslotte verkeerskundigen in hart en nieren. Daar focussen we op.”

Minder asfalt

Dit stelde Roel Koenraad, adviseur bij Exante, voor een uitdaging. Hij wilde zijn ontwerpen beter zichtbaar maken voor zijn opdrachtgevers. Onder meer de gemeente Eersel. Die gaf de opdracht om een kruispunt met de entree naar het dorp opnieuw in te richten. Volgens Exante kon het zonder verkeerslichten en met veel minder asfalt – een langwerpige rotonde bleek hier veel meer op z’n plaats.

Tekst gaat verder onder de video

“Wij hebben ervoor gezorgd dat de resultaten uit PTV Vissim heel goed presentabel zijn”, vertelt Koenraad. “Hiervoor hebben we een koppeling gemaakt met een programma dat je voor visualisaties gebruikt, 3DS Max. De output van PTV Vissim kunnen we daar laten inlezen. Vervolgens kunnen we er aantrekkelijke beelden mee maken.”

Toejuichen

PTV Group stimuleert dit alleen maar, vertelt Huizenga. “Wij zorgen uitdrukkelijk voor koppelingen met externe pakketten waarin je de verkeerskundige geoptimaliseerde ontwerpen vanuit PTV Vissim mooi kunt maken. 3DS Max bijvoorbeeld, maar ook Unity, een platform dat veel in de gaming industrie gebruikt wordt. Zulke grafische programma’s tillen onze verkeerskundige oplossingen naar een hoger plan. Dat juichen we alleen maar toe.”

Huizenga ziet dat steeds meer planners en ontwerpers deze omslag maken. Bijvoorbeeld bij het bouwen van tunnels of spoorwegovergangen: projecten waar het naast doorstroming draait om ervaring. PTV Group is, zegt hij, blij met die ontwikkeling.

Filmpjes

Koenraad is ook blij. “Tijdens de ontwerpfase rekenden we iedere aanpassing door in PTV Vissim. Maar om vervolgens de opdrachtgever, de omgeving en de subsidieverstrekker mee te krijgen, was het fijn dat we de tabellen konden vertalen in beelden: filmpjes en 3D simulaties.”

Zien mensen in een filmpje wachtende auto’s en overstekende fietsers, dan is het gelijk duidelijk

Dat is echt een grote meerwaarde, benadrukt hij. “Wij als Exante maken ontwerpen voor stedelijke verkeerskundige situaties. Het is voor mensen lastig voor te stellen hoe een ontwerp er daadwerkelijk uit komt te zien. En zeker wat het met de doorstroming doet, nu, maar ook in de toekomst. Dan kun je wel zeggen: de verdeling intensiteit-capaciteit (dus in hoeverre een wegvak of kruising verzadigd is, red.) is 0,7. Alleen, dat zegt mensen niet veel. Maar zien mensen in een filmpje wachtende auto’s en overstekende fietsers, dan is het gelijk duidelijk. Dan heb je geen uitleg meer nodig.”

Geen wachtrijen meer

De PTV Vissim-gegevens kunnen zelfs in een Virtual Reality-omgeving geladen worden, vertelt Koenraad. Op hun stand tijdens een recent georganiseerde beurs deed hij hier goede ervaringen mee op. “Er draaide een computer met PTV Vissim, die ter plekke modelberekeningen maakte en doorvoerde in het VR-systeem. Bezoekers kregen een VR-bril op en konden door de ruimte lopen: naar voren en achteren, boven en beneden. Ze zagen alles voor hun ogen gebeuren. Normaal is een filmpje uit één hoek geschoten, nu kunnen mensen zelf bepalen vanuit welke hoek ze de situatie willen bekijken.”

En hoe is het met de ovonde afgelopen? “Die ligt er en functioneert zoals we het bedacht hadden: geen wachtrijen meer bij verkeerslichten, maar een vlotte doorstroming, lage rijsnelheden en een goede oversteekbaarheid. We zijn heel blij met hoe het eruit ziet: in plaats van verkeerslichten en heel veel asfalt rij je nu het dorp binnen door een mooie poort, als het ware. Het is een hele vriendelijke manier om je bezoekers te ontvangen.”

Bekijk hieronder de oude én de nieuwe situatie.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.