Weginspecteurs Rijkswaterstaat. Beeld beeldbank.rws.nl/ Harry van Reeken

Recordaantal autobergingen tijdens hittegolf

De hitte in de laatste week van juli zorgde voor een recordaantal bergingen van personenauto’s op het hoofdwegennet. Dat meldt Stichting Incident Management Nederland (SIMN), een samenwerkingsverband van alarmcentrales die bergingsvragen van bestuurders van personenvoertuigen afhandelen. Op 25 en 26 juli werden respectievelijk 898 en 843 meldingen verwerkt. Dat is ruim twee keer zoveel als op andere werkdagen in de afgelopen maanden. De alarmcentrales hebben het nog nooit zo druk gehad.

De drukte vloeide voort uit de afkondiging van het zogenoemde hitteprotocol. Rijkswaterstaat streeft er op dagen met extreem weer naar om voertuigen met pech zo snel mogelijk van de vluchtstrook te verwijderen. “Omdat extreem weer gevaarlijk kan zijn voor de inzittende van een pechvoertuig, acht de wegbeheerder het wenselijk dat bij grote hitte alle pechvoertuigen snel naar een veilige plek worden afgevoerd”, aldus de SIMN. Het gaat dan om bijvoorbeeld een tankstation of parkeerplaats.

Uitzonderlijk hoog

Normaal gesproken gebeuren dit soort ‘pechverplaatsingen’ alleen als het pechvoertuig een gevaar oplevert voor het verkeer. Wel moet vermeld worden, benadrukt de SIMN, dat Rijkswaterstaat vaker tot een pechverplaatsing besluit dan in het verleden. Dus niet alleen tijdens hittegolven, maar ook in andere perioden van het jaar. In de eerste vijf maanden van dit jaar lag het aantal pechverplaatsingen 13 procent dan ook hoger dan in dezelfde periode van 2018.

Desalniettemin is het aantal meldingen toen het hitteprotocol in werking getreden was, uitzonderlijk hoog. Het hitteprotocol was dit jaar van kracht op 24 en 25 juni en daarna in de periode van 23 tot en met 26 juli. Alle zes dagen in deze perioden staan op de ranglijst van drukste dagen sinds 2010. Staan vrijdag 26 juli en donderdag 25 juli op respectievelijk plek één en twee, dinsdag 25 juni staat op plek drie, gevolgd door woensdag 24 juli. Dat hitte en auto’s geen goed huwelijk vormen, is bekend. Motoren raken met zulk weer immers sneller oververhit en accu’s die niet in optimale staat verkeren, geven ook sneller de geest.

Toplijst IM-meldingen sinds 2010 BEELD SIMN
Toplijst IM-meldingen sinds 2010 BEELD SIMN

Bij de SIMN was niemand bereikbaar voor een reactie. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat kan in algemene zin zeggen dat het hitteprotocol ‘vooralsnog voldoet.’ “We hebben geen aanleiding om het te veranderen.” Hij benadrukt wel dat er elke keer kritisch naar gekeken wordt en dat er overleggen met het KNMI zijn om te kijken wat het weer gaat doen. Twee keer achter elkaar een hittegolf is wel redelijk uniek, weet hij.

Verzekeraar

De Stichting Incident Management Nederland is opgericht om wegbeheerders te ondersteunen bij hun inspanningen op het gebied van incident management. De aangesloten alarmcentrales werken op de hoofdwegen allemaal samen met dezelfde groep bergingsbedrijven. Bij de constatering van een incident niet hoeft te worden onderzocht bij welke verzekeraar de betrokken voertuigen verzekerd zijn, maar kan onmiddellijk worden overgegaan tot inschakeling van de ter plaatse actieve berger. Deze is daar immers de contractpartij van alle alarmcentrales en, via hen, van alle verzekeraars.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.