GROENEKAN - Een medewerker van Rijkswaterstaat onthult een 100 kilometer-bord. De verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen wordt de komende tijd ingevoerd. ANP JEROEN JUMELET

Vervangen borden naar 100 km/u verloopt volgens planning

Het vervangen van de borden langs de snelwegen waar de maximumsnelheid overdag wordt verlaagd naar 100 kilometer per uur verloopt volgens planning. “Alle seinen staan op groen”, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat vrijdag.

Officieel gaat de snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur tussen 06.00 en 19.00 uur pas maandag in. De meeste borden stonden eerder al op hun plek, maar waren nog afgedekt. Voor Rijkswaterstaat is het een te grote klus om alle ruim vierduizend nieuwe borden in één nacht te onthullen. Daarom is daar donderdag na de avondspits al mee gestart.

Vrijdagochtend geldt op de wegen waarvan de nieuwe borden niet meer zijn bedekt meteen de nieuwe maximumsnelheid van 100 kilometer per uur, waarschuwde de politie donderdag. “Wat op het bord staat is leidend. Daar handhaven wij ook op.” Maar de politie zet er geen extra mankracht voor in.

Altijd goed

Mocht er dit weekend een automobilist op een van deze wegen al te hard rijden volgens de nieuwe maximumsnelheid, dan wordt die gewoon beboet, aldus Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectleider infrastructuur bij de politie. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers dan ook bij twijfel gewoon 100 kilometer per uur te gaan rijden. “Dan zit je altijd goed”, aldus de woordvoerder.

De meeste boetes komen voort uit signalen die opgepikt worden door radarsystemen, zoals trajectcontroles, vaste camera’s en mobiele camera’s. Die worden volgens Van Hasselt ook op de nieuwe snelheid van 100 kilometer per uur afgestemd. De automobilist kan niet zomaar vertrouwen op de snelheidsinformatie van de auto of de navigatieapparatuur, aangezien die mogelijk de verkeerde maximumsnelheid zal aangeven, waarschuwt de politie.

Bron: ANP

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.