Voorrangspleintje wordt populair

Na Hilversum gaan meer gemeenten over tot de aanleg van voorrangspleintjes. De afgeslankte rotonde met voorrang voor de belangrijkste verkeersstroom heeft niet de nadelen van de gewone rotonde en neemt bovendien minder ruimte in beslag.

Het eerste voorrangspleintje werd in 2007 in Hilversum aangelegd op het kruispunt Kamerlingh Onnesweg/Minckelersstraat. Op de hoofdroute heeft het verkeer ongehinderd doorgang, terwijl afslaand verkeer het verkeer op de hoofdroute niet in de weg zit dankzij de opstelstroken. Bovendien passeren de afslaande stromen eerst het kruispunt en slaan vervolgens pas af. De twee afslaande stromen passeren elkaar dan achterlangs in tegenstelling tot normale voorrangskruispunten, waarbij ze elkaar voorlangs passeren.

Een eerste evaluatie van bureau DHV (2008) leerde dat de oplossing op de meeste punten goed voldoet. Het verkeersaanbod wordt goed en veilig verwerkt, de weggebruikers begrijpen het ‘nieuwe’ kruispunt en reageren er goed op. Ook de verkeersveiligheid van het kruispunt is door de reconstructie van het met verkeerslichten geregelde kruispunt tot het voorrangspleintje verbeterd. En de verkeersafwikkeling van het gemotoriseerde verkeer is goed. In Hilversum is inmiddels een handvol van dergelijke pleintjes verschenen en er staat er nog een aantal op de rol.

Inmiddels heeft ook Arnhem de pleintjes opgenomen in het uitvoeringprogramma en de bedoeling is dat er de komende tijd een aantal wordt gerealiseerd. Datzelfde geldt voor de gemeenten Heerhugowaard en Huizen. In die laatste gemeente wordt zelfs een serie rotondes in een nieuwe busroute omgebouwd tot voorrangspleintje. Op die voorrangspleintjes krijgt de doorgaande bus voorrang op het afslaande verkeer.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Voorrangspleintje wordt populair - VerkeersNet

Voorrangspleintje wordt populair

Na Hilversum gaan meer gemeenten over tot de aanleg van voorrangspleintjes. De afgeslankte rotonde met voorrang voor de belangrijkste verkeersstroom heeft niet de nadelen van de gewone rotonde en neemt bovendien minder ruimte in beslag.

Het eerste voorrangspleintje werd in 2007 in Hilversum aangelegd op het kruispunt Kamerlingh Onnesweg/Minckelersstraat. Op de hoofdroute heeft het verkeer ongehinderd doorgang, terwijl afslaand verkeer het verkeer op de hoofdroute niet in de weg zit dankzij de opstelstroken. Bovendien passeren de afslaande stromen eerst het kruispunt en slaan vervolgens pas af. De twee afslaande stromen passeren elkaar dan achterlangs in tegenstelling tot normale voorrangskruispunten, waarbij ze elkaar voorlangs passeren.

Een eerste evaluatie van bureau DHV (2008) leerde dat de oplossing op de meeste punten goed voldoet. Het verkeersaanbod wordt goed en veilig verwerkt, de weggebruikers begrijpen het ‘nieuwe’ kruispunt en reageren er goed op. Ook de verkeersveiligheid van het kruispunt is door de reconstructie van het met verkeerslichten geregelde kruispunt tot het voorrangspleintje verbeterd. En de verkeersafwikkeling van het gemotoriseerde verkeer is goed. In Hilversum is inmiddels een handvol van dergelijke pleintjes verschenen en er staat er nog een aantal op de rol.

Inmiddels heeft ook Arnhem de pleintjes opgenomen in het uitvoeringprogramma en de bedoeling is dat er de komende tijd een aantal wordt gerealiseerd. Datzelfde geldt voor de gemeenten Heerhugowaard en Huizen. In die laatste gemeente wordt zelfs een serie rotondes in een nieuwe busroute omgebouwd tot voorrangspleintje. Op die voorrangspleintjes krijgt de doorgaande bus voorrang op het afslaande verkeer.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.