Programma ‘Innovatief reizen van en naar station’ levert weinig op

gigiVeel projecten die in het kader van het programma ‘Innovatief reizen van en naar station’ subsidie ontvingen zijn mislukt of hebben niet aantoonbaar meer reizigers opgeleverd.

Dat blijkt uit een evaluatie van het programma door adviesbureau MuConsult. Voor het programma was €4,5 miljoen beschikbaar gesteld door AgentschapNL.

Zo is de Servicetaxi, een shuttle-service, in Utrecht maar korte tijd ingezet bij twee bedrijven en dat leidde zo bleek uit onderzoek niet tot ander reisgedrag en/of extra vraag naar vervoer vanaf station Utrecht Centraal.

Het project Greenvite, een app om een taxi te boeken, is een paar keer gebruikt bij congressen maar daar bleef het bij. Daarom is het resultaat van het project beperkt gebleven tot een webapplicatie, maar is de samenwerking op de weg nauwelijks van de grond gekomen, aldus de evaluatie.

De Hopper, een nieuwe taxidienst, kreeg een handjevol klanten en is inmiddels failliet.

In hoeverre TaxiID, een taxi-app, door treinreizigers wordt omarmd wordt is niet duidelijk, zo meldt de evaluatie verder. Datzelfde geldt voor de webservice taxiboeken.nl die slechts 200 keer werd gebruikt

Ook met het huurautoproject One-way auto liep het mis. De initiatiefnemers ondervonden problemen, onder meer bij de softwareontwikkeling. Hierdoor is de oorspronkelijke planning niet gehaald en heeft het project nog niet tot een demonstratie en/of pilot geleid.

De GiGi, een opvouwbare scooter, kwam tot nu toe niet van de grond.

En de beoogde praktijkproef met de mobiele stationschef, een project met vrijwilligers, heeft niet plaatsgevonden vanwege onenigheid binnen de gemeente Voerendaal.

Als projecten wel doorgingen, betrof het vaak weinig innovatieve varianten op een bekend thema.

Zo was de elektrische ov-fiets redelijk succesvol. Maar onduidelijk is in hoeverre de e-fiets nieuwe klanten heeft weten te trekken voor het ov.

Eigenlijk heeft alleen de NS Zonetaxi meetbaar tot gedragsverandering geleid, zo meldt de evaluatie. Een deel van de klanten zou hun treinreis niet gemaakt hebben als de NS Zonetaxi er niet zou zijn geweest (7%) en is een deel van de klanten door de NS Zonetaxi vaker met de trein gaan reizen (13%).

Verder is het rapport redelijk positief over een Led-systeem in de stationsfietsenstalling dat fietsers verwijst naar en vrij plek en over het fietsverhuursysteem Calllock. Dat kreeg overigens tot nu toe in Nederland weinig voet aan de grond.

Klacht van de onderzoeker van MuConsult is dat er nauwelijks behoorlijk onderzoek wordt gedaan naar de effecten van de gesubsidieerde maatregelen. Met pleit daarom voor toepassing van de zogenaamde Sumo-aanpak die ontwikkelaars helpt om op gestructureerde wijze inzicht te verkrijgen in de succes- en faalfactoren van hun projecten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Programma 'Innovatief reizen van en naar station' levert weinig op - VerkeersNet

Programma ‘Innovatief reizen van en naar station’ levert weinig op

gigiVeel projecten die in het kader van het programma ‘Innovatief reizen van en naar station’ subsidie ontvingen zijn mislukt of hebben niet aantoonbaar meer reizigers opgeleverd.

Dat blijkt uit een evaluatie van het programma door adviesbureau MuConsult. Voor het programma was €4,5 miljoen beschikbaar gesteld door AgentschapNL.

Zo is de Servicetaxi, een shuttle-service, in Utrecht maar korte tijd ingezet bij twee bedrijven en dat leidde zo bleek uit onderzoek niet tot ander reisgedrag en/of extra vraag naar vervoer vanaf station Utrecht Centraal.

Het project Greenvite, een app om een taxi te boeken, is een paar keer gebruikt bij congressen maar daar bleef het bij. Daarom is het resultaat van het project beperkt gebleven tot een webapplicatie, maar is de samenwerking op de weg nauwelijks van de grond gekomen, aldus de evaluatie.

De Hopper, een nieuwe taxidienst, kreeg een handjevol klanten en is inmiddels failliet.

In hoeverre TaxiID, een taxi-app, door treinreizigers wordt omarmd wordt is niet duidelijk, zo meldt de evaluatie verder. Datzelfde geldt voor de webservice taxiboeken.nl die slechts 200 keer werd gebruikt

Ook met het huurautoproject One-way auto liep het mis. De initiatiefnemers ondervonden problemen, onder meer bij de softwareontwikkeling. Hierdoor is de oorspronkelijke planning niet gehaald en heeft het project nog niet tot een demonstratie en/of pilot geleid.

De GiGi, een opvouwbare scooter, kwam tot nu toe niet van de grond.

En de beoogde praktijkproef met de mobiele stationschef, een project met vrijwilligers, heeft niet plaatsgevonden vanwege onenigheid binnen de gemeente Voerendaal.

Als projecten wel doorgingen, betrof het vaak weinig innovatieve varianten op een bekend thema.

Zo was de elektrische ov-fiets redelijk succesvol. Maar onduidelijk is in hoeverre de e-fiets nieuwe klanten heeft weten te trekken voor het ov.

Eigenlijk heeft alleen de NS Zonetaxi meetbaar tot gedragsverandering geleid, zo meldt de evaluatie. Een deel van de klanten zou hun treinreis niet gemaakt hebben als de NS Zonetaxi er niet zou zijn geweest (7%) en is een deel van de klanten door de NS Zonetaxi vaker met de trein gaan reizen (13%).

Verder is het rapport redelijk positief over een Led-systeem in de stationsfietsenstalling dat fietsers verwijst naar en vrij plek en over het fietsverhuursysteem Calllock. Dat kreeg overigens tot nu toe in Nederland weinig voet aan de grond.

Klacht van de onderzoeker van MuConsult is dat er nauwelijks behoorlijk onderzoek wordt gedaan naar de effecten van de gesubsidieerde maatregelen. Met pleit daarom voor toepassing van de zogenaamde Sumo-aanpak die ontwikkelaars helpt om op gestructureerde wijze inzicht te verkrijgen in de succes- en faalfactoren van hun projecten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.