Spitsmijden A2 ‘Winnen van de file’ levert weinig op

A2spitsmijdenEr ging veel fout bij het project ‘Winnen van de file’. Automobilisten konden via een spelletje meedoen aan het project maar weinigen zagen dat zitten. En de techniek werkte ook niet mee.

De A2 tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven is in de periode 2012-2013 verbreed van twee naar drie rijstroken per richting. Het mobiliteitsspel ‘Winnen van de file’ werd ingezet om reizigers op het traject de spits te laten mijden. In plaats van de gebruikelijke vaste financiële beloning per spitsmijding zette ‘Winnen van de file’ in op een loterij met relatief kleine prijzen.

Opdrachtgever was het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), de uitvoering was in handen van Technolution, Goudappel Coffeng BV en BNV Mobility.

De hoogste prijs in de loterij was een Hotel Gift Card ter waarde van € 250,-. De laagste prijs was een NS dagkaart. Punten voor de loterij waren te verdienen door de spits te mijden van 07.00 tot en met 09.30 uur en van 15.30 tot en met 18.30 uur.

Via een app werd reistijdinformatie aangeboden waarmee reistijden en vertraging tijdens de spits inzichtelijk werden. De app gaf een voorspelling voor 15, 30 en 45 minuten later waardoor inzichtelijk werd op welk moment de reistijd het laagst was. De app werd ook ingezet om aan te tonen of de spits gemeden was.

Doelstelling was om op die manier per spits 300 auto’s op de A2 te laten rijden. Die doelstelling is niet gehaald, hoeveel het er wel waren, is niet bekend.

In totaal schreven zich 1192 deelnemer in voor het spel. Maar slechts 258 deden actief mee, later groeide dat aantal tot 418. Probleem was echter dat de deelnemer de app niet of onregelmatig aanzetten, zodat niet gemeten kon worden of ze daadwerkelijk de spits meden. Ook was het mogelijk dat de app wel geactiveerd werd, maar het niet goed deed.

Veel deelnemers gaven verder aan dat ze problemen hadden met het gebruik van de app. Ze vonden hem lastig te bedienen en hij zoog de batterij van de smartphone leeg.

De hoogte van de beloning was voor de deelnemers niet het probleem. De meesten vonden die voldoende.

Het positieve nieuws is dat 44 deelnemers in een enquête aangaven tijdens de beloningsperiode anders te zijn gaan reizen. Voorafgaand aan de beloningsperiode reisden deelnemers gemiddeld 5,4 spitsen per
week met de auto op het traject. Tijdens de beloningsperiode werd dat 4,6 spitsen per week. Maar dit effect is alleen gebaseerd op de deelnemers die de eindenquête hebben ingevuld. Dit betreft doorgaans de meest actieve deelnemers, aldus het eindrapport.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Spitsmijden A2 ‘Winnen van de file’ levert weinig op - VerkeersNet

Spitsmijden A2 ‘Winnen van de file’ levert weinig op

A2spitsmijdenEr ging veel fout bij het project ‘Winnen van de file’. Automobilisten konden via een spelletje meedoen aan het project maar weinigen zagen dat zitten. En de techniek werkte ook niet mee.

De A2 tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven is in de periode 2012-2013 verbreed van twee naar drie rijstroken per richting. Het mobiliteitsspel ‘Winnen van de file’ werd ingezet om reizigers op het traject de spits te laten mijden. In plaats van de gebruikelijke vaste financiële beloning per spitsmijding zette ‘Winnen van de file’ in op een loterij met relatief kleine prijzen.

Opdrachtgever was het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE), de uitvoering was in handen van Technolution, Goudappel Coffeng BV en BNV Mobility.

De hoogste prijs in de loterij was een Hotel Gift Card ter waarde van € 250,-. De laagste prijs was een NS dagkaart. Punten voor de loterij waren te verdienen door de spits te mijden van 07.00 tot en met 09.30 uur en van 15.30 tot en met 18.30 uur.

Via een app werd reistijdinformatie aangeboden waarmee reistijden en vertraging tijdens de spits inzichtelijk werden. De app gaf een voorspelling voor 15, 30 en 45 minuten later waardoor inzichtelijk werd op welk moment de reistijd het laagst was. De app werd ook ingezet om aan te tonen of de spits gemeden was.

Doelstelling was om op die manier per spits 300 auto’s op de A2 te laten rijden. Die doelstelling is niet gehaald, hoeveel het er wel waren, is niet bekend.

In totaal schreven zich 1192 deelnemer in voor het spel. Maar slechts 258 deden actief mee, later groeide dat aantal tot 418. Probleem was echter dat de deelnemer de app niet of onregelmatig aanzetten, zodat niet gemeten kon worden of ze daadwerkelijk de spits meden. Ook was het mogelijk dat de app wel geactiveerd werd, maar het niet goed deed.

Veel deelnemers gaven verder aan dat ze problemen hadden met het gebruik van de app. Ze vonden hem lastig te bedienen en hij zoog de batterij van de smartphone leeg.

De hoogte van de beloning was voor de deelnemers niet het probleem. De meesten vonden die voldoende.

Het positieve nieuws is dat 44 deelnemers in een enquête aangaven tijdens de beloningsperiode anders te zijn gaan reizen. Voorafgaand aan de beloningsperiode reisden deelnemers gemiddeld 5,4 spitsen per
week met de auto op het traject. Tijdens de beloningsperiode werd dat 4,6 spitsen per week. Maar dit effect is alleen gebaseerd op de deelnemers die de eindenquête hebben ingevuld. Dit betreft doorgaans de meest actieve deelnemers, aldus het eindrapport.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.