Tool helpt optimale bedrijfslocatie te kiezen

mobility-labelMobilityLabel is een nieuwe dienst van een Nederlandse start-up die zich richt op het vinden van de beste vestigingsplaats voor organisaties vanuit mobiliteitsperspectief: Via slimme modellen en big data moeten volgens de ontwikkelaars voor bedrijven aanzienlijke besparingen te bereiken zijn in CO2-uitstoot, reistijd en kosten.

Niet alleen betreft dit grote besparingen, het zijn ook vaak ‘vergeten besparingen’, omdat bedrijven zich meestal focussen op het verduurzamen van hun pand en/of hun wagenpark, en maar zelden kijken naar de impact van hun vestigingsplek. Dit terwijl meestal de kantoorlocatie een veel grotere impact heeft op de CO2-uitstoot dan het kantoorpand zelf, aldus Christiaan Rasch en Thijs Brentjens die eerder met afspraak-locatie-prikker Roudle.com de Smart Mobility Challenge wonnen..

Met MobilityLabel rekent men de optimale locatie uit voor een bedrijf, gebaseerd op de woonadressen van de medewerkers, het aantal ritten zowel met de auto, als met openbaar vervoer of lopend/fietsend en het mobiliteitsbeleid.

Dat kan onder meer van pas komen als men door fusies, overnames of aflopende huurcontracten toch al met een herhuisvestingsvraagstuk bezig is.

Het MobilityLabel locatie-advies bestaat uit een heatmap van Nederland die per vierkante kilometer aangeeft hoe gunstig die locatie is vanuit mobiliteitsperspectief: Als een soort hoogtekaart ziet men hoeveel er te besparen valt bij een verhuizing. Daarnaast helpt een goede woon-werk-vestigingsplaatsanalyse bij het beperken van de reistijd en het aantal file-vertragingen van de medewerkers.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.