Beter Benutten: meeste winst door gedragsmaatregelen

velsertunnelGedragsmaatregelen binnen Beter Benutten hebben in eerste aanleg geleid tot een congestiereductie van 8 procent. Maar een deel van het effect verdwijnt na verloop van tijd want alleen een deel van de reizigers mijdt ook ook na afloop van een project de spits.

Dat blijkt uit het antwoord van minister Schultz op vragen vanuit de Kamer.

De eerste fase van het Beter Benutten programma bestond uit twaalf samenhangende gebiedspakketten met in totaal 354 maatregelen in de drukste stedelijke regio’s. Deze 354 maatregelen omvatten 149 infrastructurele maatregelen, 122 maatregelen gericht op de reizigersvraag en 83 DVM/ITS maatregelen, zo meldt minister Schultz.

Al deze maatregelen hebben geleid tot 19% congestiereductie. De opbrengst van de 149 infrastructurele maatregelen hebben voor 5% bijgedragen aan de reductie. Dat kostte ongeveer €524 mln. (Rijk en regio). De 122 maatregelen gericht op de reizigersvraag droegen voor 8% bij. De resterende 83 DVM/ITS maatregelen zijn goed voor 6%.

In de eerste fase van het Beter Benutten programma is in de gebiedsprogramma’s voor ca. € 116 mln. door Rijk en regio geïnvesteerd in projecten met gedragsbeïnvloeding. Dit is ca. 15% van het totaal beschikbare budget van Rijk en regio voor de gebiedsprogramma’s.

Aan deze maatregelen werkten ruim 2.100 werkgevers en ruim 176.000 werknemers mee. In de praktijk werden forenzen gestimuleerd om de spits te mijden door werktijden aan te passen of op andere locaties of thuis te werken. Daarnaast stimuleerden werkgevers de overstap naar alternatief vervoer met eigen voorzieningen en regelingen.

Er zijn binnen Beter Benutten maatregelen die een structureel effect laten zien, aldus de minister. ‘Bijvoorbeeld als een werkgever kiest voor minder parkeerplaatsen bij zijn bedrijf en met de medewerkers regelt dat zij anders naar het werk reizen. De gerealiseerde infrastructurele maatregelen hebben na opening direct een positief effect. De mate waarin dit effect op langere termijn structureel blijft, hangt af van de ontwikkeling van het verkeer. Dit is gebruikelijk bij alle infrastructuurprojecten. Uit evaluatierapporten van vraagmaatregelen blijkt dat reizigers ook na afloop van een project de spits blijven mijden. De mate waarin dit gebeurt, varieert per project en situatie (30-80%).’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Beter Benutten: meeste winst door gedragsmaatregelen - VerkeersNet

Beter Benutten: meeste winst door gedragsmaatregelen

velsertunnelGedragsmaatregelen binnen Beter Benutten hebben in eerste aanleg geleid tot een congestiereductie van 8 procent. Maar een deel van het effect verdwijnt na verloop van tijd want alleen een deel van de reizigers mijdt ook ook na afloop van een project de spits.

Dat blijkt uit het antwoord van minister Schultz op vragen vanuit de Kamer.

De eerste fase van het Beter Benutten programma bestond uit twaalf samenhangende gebiedspakketten met in totaal 354 maatregelen in de drukste stedelijke regio’s. Deze 354 maatregelen omvatten 149 infrastructurele maatregelen, 122 maatregelen gericht op de reizigersvraag en 83 DVM/ITS maatregelen, zo meldt minister Schultz.

Al deze maatregelen hebben geleid tot 19% congestiereductie. De opbrengst van de 149 infrastructurele maatregelen hebben voor 5% bijgedragen aan de reductie. Dat kostte ongeveer €524 mln. (Rijk en regio). De 122 maatregelen gericht op de reizigersvraag droegen voor 8% bij. De resterende 83 DVM/ITS maatregelen zijn goed voor 6%.

In de eerste fase van het Beter Benutten programma is in de gebiedsprogramma’s voor ca. € 116 mln. door Rijk en regio geïnvesteerd in projecten met gedragsbeïnvloeding. Dit is ca. 15% van het totaal beschikbare budget van Rijk en regio voor de gebiedsprogramma’s.

Aan deze maatregelen werkten ruim 2.100 werkgevers en ruim 176.000 werknemers mee. In de praktijk werden forenzen gestimuleerd om de spits te mijden door werktijden aan te passen of op andere locaties of thuis te werken. Daarnaast stimuleerden werkgevers de overstap naar alternatief vervoer met eigen voorzieningen en regelingen.

Er zijn binnen Beter Benutten maatregelen die een structureel effect laten zien, aldus de minister. ‘Bijvoorbeeld als een werkgever kiest voor minder parkeerplaatsen bij zijn bedrijf en met de medewerkers regelt dat zij anders naar het werk reizen. De gerealiseerde infrastructurele maatregelen hebben na opening direct een positief effect. De mate waarin dit effect op langere termijn structureel blijft, hangt af van de ontwikkeling van het verkeer. Dit is gebruikelijk bij alle infrastructuurprojecten. Uit evaluatierapporten van vraagmaatregelen blijkt dat reizigers ook na afloop van een project de spits blijven mijden. De mate waarin dit gebeurt, varieert per project en situatie (30-80%).’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.