OV-probeeractie ook na een jaar nog effectief

bus_veolia_transport_limburgVier van de tien automobilisten die een of twee maanden lang gratis het OV mochten uitproberen, reizen een jaar later nog regelmatig met het OV.

Dat blijkt uit een onderzoek van MuConsult en Maastricht Bereikbaar.

Naast het realiseren van spitsmijdingen voor een korte periode hebben Beter Benutten projecten ook als doel het gedrag van reizigers structureel te veranderen. Houden deelnemers het nieuwe reisgedrag vol, ook nadat het project is afgelopen? Voor het structurele effect van gedragsbeïnvloeding vanuit Beter Benutten is nog weinig bewijs, schrijven onderzoekers.  Om te meten of deelnemers blijvend hun reisgedrag veranderen zijn daarom onderzoeken uitgevoerd bij voormalige deelnemers aan het OV-stimuleringsproject Kom op!

Dat  project is in 2014 door Maastricht Bereikbaar ontwikkeld onder de naam Kom op! Neem het OV (in 2014 en 2015) en inmiddels voortgezet onder de naam Ontdek het OV (2016, 2017).

Met het project mogen werknemers een of twee maanden lang gratis het OV uitproberen. Alleen werknemers die voornamelijk met de auto naar het werk reizen kunnen zich aanmelden. Het project is ingezet tijdens wegwerkzaamheden als alternatief voor automobilisten en daarnaast is hetzelfde project uitgezet onder werknemers die vanuit eigen motivatie het OV eens voor de woon-werkreis wilden proberen.

In 2014 en de eerste helft van 2015 hebben 609 mensen deelgenomen aan de OV-actie Kom op! Neem het OV. Daarvan gaf 54% van de deelnemers na vier weken OV proberen aan dat zij de overstap van de auto naar het OV wilden maken. Zij mochten nog eens vier weken gratis met het OV reizen.

Uit het onderzoek blijkt nu dat 38% van de oud-deelnemers aan de actie een jaar na deelname nog wekelijks het OV voor de woon-werkreis gebruikt. Daarvan geeft 67% aan dat de OV-probeeractie van Maastricht Bereikbaar eraan heeft bijgedragen dat zij nog wekelijks het OV voor de woon-werkreis gebruiken.

Opvallend is verder dat een deel van de deelnemers die voorheen vooral met de auto gingen door deelname aan het OV project zijn overgestapt op fiets of e-bike en andere alternatieven. Dit werd op voorhand niet verwacht maar is wel verklaarbaar, aldus de onderzoekers. Door deelname aan het project is de automobilist gaan nadenken over zijn gedrag en heeft hij een nieuwe keuze gemaakt op basis van intrinsieke motieven.

De aanleiding om deel te nemen aan een OV-actie beïnvloedt wel de kans op structurele verandering van reisgedrag. Deelnemers die deelnamen na aanleiding van werkzaamheden, blijken minder vaak een jaar na deelname nog met het OV te reizen dan deelnemers die meer meededen vanuit eigen motivatie.

Het OV-stimuleringsproject van Maastricht Bereikbaar kent een probeerperiode van vier weken en een aanvullend aanbod (welkomstaanbod) van nog eens vier weken met een abonnementsadvies. Het aantal voormalige deelnemers dat nog steeds wekelijks het OV gebruikt voor de woon-werkreis is veel hoger bij deelnemers die hebben deelgenomen aan het welkomstaanbod. Zij hebben in totaal acht weken het OV gratis mogen proberen en hebben een abonnementsadvies gekregen om ook na de acht weken zo voordelig mogelijk te reizen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

OV-probeeractie ook na een jaar nog effectief - VerkeersNet

OV-probeeractie ook na een jaar nog effectief

bus_veolia_transport_limburgVier van de tien automobilisten die een of twee maanden lang gratis het OV mochten uitproberen, reizen een jaar later nog regelmatig met het OV.

Dat blijkt uit een onderzoek van MuConsult en Maastricht Bereikbaar.

Naast het realiseren van spitsmijdingen voor een korte periode hebben Beter Benutten projecten ook als doel het gedrag van reizigers structureel te veranderen. Houden deelnemers het nieuwe reisgedrag vol, ook nadat het project is afgelopen? Voor het structurele effect van gedragsbeïnvloeding vanuit Beter Benutten is nog weinig bewijs, schrijven onderzoekers.  Om te meten of deelnemers blijvend hun reisgedrag veranderen zijn daarom onderzoeken uitgevoerd bij voormalige deelnemers aan het OV-stimuleringsproject Kom op!

Dat  project is in 2014 door Maastricht Bereikbaar ontwikkeld onder de naam Kom op! Neem het OV (in 2014 en 2015) en inmiddels voortgezet onder de naam Ontdek het OV (2016, 2017).

Met het project mogen werknemers een of twee maanden lang gratis het OV uitproberen. Alleen werknemers die voornamelijk met de auto naar het werk reizen kunnen zich aanmelden. Het project is ingezet tijdens wegwerkzaamheden als alternatief voor automobilisten en daarnaast is hetzelfde project uitgezet onder werknemers die vanuit eigen motivatie het OV eens voor de woon-werkreis wilden proberen.

In 2014 en de eerste helft van 2015 hebben 609 mensen deelgenomen aan de OV-actie Kom op! Neem het OV. Daarvan gaf 54% van de deelnemers na vier weken OV proberen aan dat zij de overstap van de auto naar het OV wilden maken. Zij mochten nog eens vier weken gratis met het OV reizen.

Uit het onderzoek blijkt nu dat 38% van de oud-deelnemers aan de actie een jaar na deelname nog wekelijks het OV voor de woon-werkreis gebruikt. Daarvan geeft 67% aan dat de OV-probeeractie van Maastricht Bereikbaar eraan heeft bijgedragen dat zij nog wekelijks het OV voor de woon-werkreis gebruiken.

Opvallend is verder dat een deel van de deelnemers die voorheen vooral met de auto gingen door deelname aan het OV project zijn overgestapt op fiets of e-bike en andere alternatieven. Dit werd op voorhand niet verwacht maar is wel verklaarbaar, aldus de onderzoekers. Door deelname aan het project is de automobilist gaan nadenken over zijn gedrag en heeft hij een nieuwe keuze gemaakt op basis van intrinsieke motieven.

De aanleiding om deel te nemen aan een OV-actie beïnvloedt wel de kans op structurele verandering van reisgedrag. Deelnemers die deelnamen na aanleiding van werkzaamheden, blijken minder vaak een jaar na deelname nog met het OV te reizen dan deelnemers die meer meededen vanuit eigen motivatie.

Het OV-stimuleringsproject van Maastricht Bereikbaar kent een probeerperiode van vier weken en een aanvullend aanbod (welkomstaanbod) van nog eens vier weken met een abonnementsadvies. Het aantal voormalige deelnemers dat nog steeds wekelijks het OV gebruikt voor de woon-werkreis is veel hoger bij deelnemers die hebben deelgenomen aan het welkomstaanbod. Zij hebben in totaal acht weken het OV gratis mogen proberen en hebben een abonnementsadvies gekregen om ook na de acht weken zo voordelig mogelijk te reizen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.