Eerste resultaten Brabantse mobiliteitsdienst Slimme Reis ‘veelbelovend’

De campagne ‘Slimme Reis’, onderdeel van het programma SmartwayZ.NL, heeft er in de afgelopen zes maanden voor gezorgd dat automobilisten 3.211 keer een alternatief zochten voor reizen over de A2 Weert-Eindhoven. 215 actieve deelnemers hebben in de periode augustus 2018-januari 2019 2.900 kilogram CO2 bespaard. In de zomer start een soortgelijk project in het gebied rond de N279 Veghel-Asten.

Slimme Reis loopt tot en met 2020. Met behulp van de app TimesUpp wordt slim reisgedrag gestimuleerd. Reizigers worden op verschillende manieren verleid om slimmere en schonere keuzes te maken. Daarbij wordt gedacht aan thuiswerken, fietsen, met het openbaar vervoer reizen of buiten de spits reizen. Iedere keer dat een reiziger zo’n slimme keuze maakt, verdient hij credits. Die kunnen ingeruild worden voor toepasselijke cadeaus, zoals korting bij Fietsenwinkel.nl of ov-tegoed.

De campagne valt onder het Mobility Market, dat weer een deelproject is van SmartwayZ.NL. Dit is een programma van diverse overheden en private partners en gaat uit van de filosofie ‘asfalt waar het moet, en inzetten op smart mobility, zoals handige apps, waar het kan’. Doel is de toenemende files en aankomende wegwerkzaamheden in de regio het hoofd bieden.

Nieuwe toepassingen

“Voor de provincie Limburg is een betere doorstroming op de A2 van en naar het zuiden van groot belang”, zegt Hubert Mackus, gedeputeerde mobiliteit van provincie Limburg en partner in het programma. “Daarom zetten we nu in op deze vorm van smart mobility op de A2 tussen Weert en Eindhoven om reizigers te bewegen om op een andere manier te reizen. Afgelopen zomer hebben we de eerste stap gezet met het Slimme Reis-project met de reisapp TimesUpp op de A2, met prima eerste resultaten. De komende tijd zullen we meer van dergelijke diensten aanbieden en uitbreiden.” Aan het project op de A2 tussen Eindhoven en Weert deden 409 deelnemers mee.

“We willen het komende half jaar meer deelnemers voor Slimme Reis, daar gaan we gericht acties op inzetten”, zegt Christophe van der Maat, gedeputeerde mobiliteit van provincie Noord-Brabant. “Ook kijken we met de makers van de TimesUpp-app naar nieuwe toepassingen. Dat kan een update zijn om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten maar ook het aanbieden van andere vervoersdiensten.”

Mooie gelegenheid

De lessen die in dit project zijn geleerd, worden verwerkt in het nieuwe project op de N279 tussen Veghel en Asten. Van der Maat: “Daar beginnen we in de zomer van dit jaar met de slimme reisdienst. We kozen voor dit traject, omdat hier de in periode 2020-2023 fors aan de weg wordt gewerkt. Dat is een mooie gelegenheid om reizigers anders en slimmer te laten reizen.”

Mobility Market wil voor de verdere uitbreiding van de slimme mobiliteitsdiensten samenwerken met andere projecten en programma’s, zoals het MaaS-platform in de regio Eindhoven, ov-partijen en de aannemer die uiteindelijk verantwoordelijk wordt voor de werkzaamheden aan de N279.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.