Langzaam verkeer genereert meeste omzet supermarkt

Langzaam verkeer draagt het meest bij aan de weekomzet van de supermarkt. Dit stelt bureau SOAB na een onderzoek onder ruim 2.800 supermarktbezoekers in 6 gemeenten.

Gevraagd is naar de vervoerwijzekeuze op dat moment en door de week heen. Hieruit blijkt dat de meerderheid van de bezoekers, naast het vervoermiddel op de momentopname (zaterdagen en koopavonden), voor een ander vervoermiddel kiest om naar de supermarkt te gaan. In totaal kiest de helft van de bezoekers wel eens de fiets voor een supermarktbezoek, bijvoorbeeld wanneer men een supermarkt bezoekt op korte afstand. Daarnaast is gebleken dat bezoekers die vaker in de supermarkt komen, vaker voor de fiets kiezen.
In totaal draagt het aandeel langzaam verkeer het meest bij aan de weekomzet. Binnen 1 kilometer is dat meer dan 75%. Tussen de 1 en 2,5 kilometer krijgt de auto de grootste invloed maar blijft het aandeel van de fiets gelijk. Pas na 2,5 kilometer daalt het aandeel fiets in de weekomzet. De auto wordt gekozen voor het vervoer van boodschappen, de fiets voor de snelheid en voetganger vanwege de korte afstand, zo blikt uit de antwoorden.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.