Deelauto groeit gestaag

Het aantal deelauto’s in Nederland is in vijf jaar tijd gestegen van 908 naar 2102. Dat is een groei van 17 % per jaar. Amsterdam is koploper, gevolgd door Diemen en Utrecht. Inmiddels beschikken 120 gemeenten over één of meer deelauto’s, zo heeft KpVV geïnventariseerd.
Autodelen is met name populair in de sterk tot zeer sterk stedelijke gemeenten. In 90% van de zeer sterk stedelijke gemeenten zijn één of meer deelauto’s beschikbaar tegenover 7% in niet-tot weinig stedelijke gebieden. Als de huidige groei doorzet, dan stijgt het aantal deelauto’s tot zo’n 7300 in 2020, zo verwacht KpVV. Als de overheid autodelen gaat stimuleren, leidt dat tot nog eens 5000 extra deelauto’s.
De markt wordt aangevoerd door Greenwheels, Connectcar en Wheels4all. Jongere en kleinere aanbieders zijn Drive Carsharing en StudentCar. Car2Go is een nieuwe concept van autofabrikant Daimler waarvan Verkeersnet.nl al melding maakte. Het systeem is vergelijkbaar met de leenfietsystemen die men in het buitenland veel ziet. Car2Go plaatst 300 elektrische Smarts in Amsterdam.
Nieuw is ook peer-to-peer carsharing, zo meldt KpVV verder. Het is ontstaan in Amerika. Autobezitters bouwen een kastje in hun auto in. Daarmee kunnen ze de auto delen met anderen als ze hem zelf niet gebruiken. Autobezitters kunnen op die manier geld verdienen. WeGo en MyWheels beginnen dit jaar hiermee in Nederland.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.