Ook minister Schultz vindt bredere 80 km-wegen veiliger

80wegMits automobilisten niet (onbewust) harder gaan rijden kan een rijstrook van 3,30 meter op 80 km/uur wegen veiliger zijn dan een van 2,75 meter. Dit zegt minister Schultz in antwoord op Kamervragen naar aanleiding van commotie die ontstond door het artikel op Verkeersnet.nl ‘SWOV luidt de noodklok voor te smalle 80 km/uur-wegen‘.

De minister voegt daar wel aan toe dat het niet altijd mogelijk voor wegbeheerders, als gevolg van een gebrek aan fysieke ruimte of vanwege behoud van natuur en cultuurhistorisch erfgoed, te voldoen aan de huidige richtlijnen voor veilige weg- en berminrichting.

Bovendien zal bij een mogelijke verbreding van de weg door de wegbeheerder bezien moeten worden hoe de verkeersveiligheid van fietsers verbeterd kan worden, ook langs 80 km/uur wegen. Voor fietsers is de afgelopen jaren nog geen daling van het aantal slachtoffers bereikt.

Een EuroRAP beoordeling van provinciale wegen – net als voor de Rijkswegen – laat de minister over aan de ANWB.

De ANWB heeft provinciale wegen getoetst op basis van de EuroRAPmethode als een van de maatregelen uit de Beleidsimpuls Verkeersveiligheid. Dit biedt provincies binnenkort aanvullende informatie voor het beoordelen en verbeteren van de verkeersveiligheid.

Het is de eerste keer dat deze informatie aan de provincies wordt aangeboden. De ANWB werkt samen met provincies aan doorontwikkeling van de systematiek voor toepassing op provinciale wegen, alsdus de minister.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ook minister Schultz vindt bredere 80 km-wegen veiliger - VerkeersNet

Ook minister Schultz vindt bredere 80 km-wegen veiliger

80wegMits automobilisten niet (onbewust) harder gaan rijden kan een rijstrook van 3,30 meter op 80 km/uur wegen veiliger zijn dan een van 2,75 meter. Dit zegt minister Schultz in antwoord op Kamervragen naar aanleiding van commotie die ontstond door het artikel op Verkeersnet.nl ‘SWOV luidt de noodklok voor te smalle 80 km/uur-wegen‘.

De minister voegt daar wel aan toe dat het niet altijd mogelijk voor wegbeheerders, als gevolg van een gebrek aan fysieke ruimte of vanwege behoud van natuur en cultuurhistorisch erfgoed, te voldoen aan de huidige richtlijnen voor veilige weg- en berminrichting.

Bovendien zal bij een mogelijke verbreding van de weg door de wegbeheerder bezien moeten worden hoe de verkeersveiligheid van fietsers verbeterd kan worden, ook langs 80 km/uur wegen. Voor fietsers is de afgelopen jaren nog geen daling van het aantal slachtoffers bereikt.

Een EuroRAP beoordeling van provinciale wegen – net als voor de Rijkswegen – laat de minister over aan de ANWB.

De ANWB heeft provinciale wegen getoetst op basis van de EuroRAPmethode als een van de maatregelen uit de Beleidsimpuls Verkeersveiligheid. Dit biedt provincies binnenkort aanvullende informatie voor het beoordelen en verbeteren van de verkeersveiligheid.

Het is de eerste keer dat deze informatie aan de provincies wordt aangeboden. De ANWB werkt samen met provincies aan doorontwikkeling van de systematiek voor toepassing op provinciale wegen, alsdus de minister.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.