Loopbus loopt goed

loopbusIn Bilthoven worden de kinderen van de Julianaschool opgehaald met de loopbus. Op verschillende plekken in een woonwijk zijn haltes ingericht waar een ouder en een leerkracht van school kinderen oppikken.

Zo ontstaat een groep kinderen die als geheel naar school loopt. De proef trekt behoorlijk wat belangstelling.

Elke ‘rit’ draagt bij aan de verkeersveiligheid omdat er minder individuele verkeersbewegingen worden gemaakt, aldus Matthijs Dicke-Ogenia van bureau Goudappel die de proef begeleidt en daarover op het Nationaal Verkeerskunde Congres verslag doet.

Ook draagt de grootte van de groep bij aan de zichtbaarheid voor overige verkeersdeelnemers. De ‘dienstregeling’ biedt daarnaast betrouwbaarheid en gemak voor de ouders. De vertrektijden staan op de haltebordjes.

Er is vooralsnog oor één route gekozen waaraan veel leerlingen wonen. De focus lag op de groepen 5 t/m 8, waarbij leerlingen uit de lagere klassen zich eveneens konden aansluiten. De totale looptijd bedraagt ongeveer 20 minuten en de loopbus ‘rijdt’ alleen op de woensdagochtend.

De loopbus blijkt succesvol, aldus Matthijs Dicke-Ogenia. ‘Op de piek van de pilot liepen 25 kinderen mee. Ook de huidige 15 die iedere week meelopen, zijn een goed resultaat. Dit betekent minder chaos rond de school door geparkeerde auto’s.’

Er zijn nu plannen om nieuwe routes in te stellen en ook denkt men aan een ‘P+R’ voor leerlingen die verder van de school wonen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Loopbus loopt goed - VerkeersNet

Loopbus loopt goed

loopbusIn Bilthoven worden de kinderen van de Julianaschool opgehaald met de loopbus. Op verschillende plekken in een woonwijk zijn haltes ingericht waar een ouder en een leerkracht van school kinderen oppikken.

Zo ontstaat een groep kinderen die als geheel naar school loopt. De proef trekt behoorlijk wat belangstelling.

Elke ‘rit’ draagt bij aan de verkeersveiligheid omdat er minder individuele verkeersbewegingen worden gemaakt, aldus Matthijs Dicke-Ogenia van bureau Goudappel die de proef begeleidt en daarover op het Nationaal Verkeerskunde Congres verslag doet.

Ook draagt de grootte van de groep bij aan de zichtbaarheid voor overige verkeersdeelnemers. De ‘dienstregeling’ biedt daarnaast betrouwbaarheid en gemak voor de ouders. De vertrektijden staan op de haltebordjes.

Er is vooralsnog oor één route gekozen waaraan veel leerlingen wonen. De focus lag op de groepen 5 t/m 8, waarbij leerlingen uit de lagere klassen zich eveneens konden aansluiten. De totale looptijd bedraagt ongeveer 20 minuten en de loopbus ‘rijdt’ alleen op de woensdagochtend.

De loopbus blijkt succesvol, aldus Matthijs Dicke-Ogenia. ‘Op de piek van de pilot liepen 25 kinderen mee. Ook de huidige 15 die iedere week meelopen, zijn een goed resultaat. Dit betekent minder chaos rond de school door geparkeerde auto’s.’

Er zijn nu plannen om nieuwe routes in te stellen en ook denkt men aan een ‘P+R’ voor leerlingen die verder van de school wonen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.