Nog veel mis met de zebra

zebraMasten van verkeerslichten die pontificaal in de weg staan, ontbrekende middengeleiders en willekeurige en onlogische toepassingen van rateltikkers. Zie daar een aantal tekortkomingen die ‘Blijf Veilig Mobiel’ constateerde bij een aantal zebrachecks.

Blijf Veilig Mobiel is een samenwerkingsverband van een aantal ouderen- en gehandicaptenorganisaties, financieel gesteund door het Ministerie van IenM.

Het samenwerkingsverband ontwikkelde ‘de Zebracheck’, een eenvoudig instrument voor actieve senioren en vrijwilligers om bij een zebra na te gaan of deze optimaal veilig en toegankelijk is.

Vanaf begin mei tot eind september 2013 hebben er 52 van dergelijk Zebrachecks plaatsgevonden en daarnaast zijn er 20 meldingen binnengekomen.

Bij ongeveer de helft van het aantal Zebrachecks komt naar voren dat er geen rustpunt/middengeleider is aangelegd die gelet op de maat van de oversteek aangelegd zou moeten zijn. En in het geval er een rustpunt aanwezig is, is deze in meer dan de helft te klein.

Ook zijn er meldingen over de plaats van de het verkeerslicht, waardoor het voor een scootmobielgebruiker nauwelijks mogelijk is zich goed op te stellen op de opstelruimte en de middengeleider.

Verder kwam uit de check naar voren dat er bij verkeerslichten vaak geen rateltikkers aanwezig zijn of dat ze willekeurig en niet logisch zijn toegepast.

Driekwart van de meldingen betreft het ontbreken van een geleidelijn of waarschuwingsmarkering (met name noppentegels) om de voetganger naar de oversteekplaats te leiden.

De plaats van afritten is in veel gevallen niet goed afgestemd op de zebra. Ook is de combinatie van afrit met geleidelijnen vaak ongelukkig.

Tenslotte is bij  meer dan de helft van de gecheckte zebra’s een snelheid geconstateerd van meer dan 30 km/uur en/of zijn geen snelheidsremmende maatregelen getroffen. Bij 1 op de tien van de zebrachecks is een verkeersintensiteit van 250 motorvoertuigen per kwartier waargenomen en is dus de verkeersintensiteit te hoog, aldus Blijf Veilig Mobiel.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nog veel mis met de zebra - VerkeersNet

Nog veel mis met de zebra

zebraMasten van verkeerslichten die pontificaal in de weg staan, ontbrekende middengeleiders en willekeurige en onlogische toepassingen van rateltikkers. Zie daar een aantal tekortkomingen die ‘Blijf Veilig Mobiel’ constateerde bij een aantal zebrachecks.

Blijf Veilig Mobiel is een samenwerkingsverband van een aantal ouderen- en gehandicaptenorganisaties, financieel gesteund door het Ministerie van IenM.

Het samenwerkingsverband ontwikkelde ‘de Zebracheck’, een eenvoudig instrument voor actieve senioren en vrijwilligers om bij een zebra na te gaan of deze optimaal veilig en toegankelijk is.

Vanaf begin mei tot eind september 2013 hebben er 52 van dergelijk Zebrachecks plaatsgevonden en daarnaast zijn er 20 meldingen binnengekomen.

Bij ongeveer de helft van het aantal Zebrachecks komt naar voren dat er geen rustpunt/middengeleider is aangelegd die gelet op de maat van de oversteek aangelegd zou moeten zijn. En in het geval er een rustpunt aanwezig is, is deze in meer dan de helft te klein.

Ook zijn er meldingen over de plaats van de het verkeerslicht, waardoor het voor een scootmobielgebruiker nauwelijks mogelijk is zich goed op te stellen op de opstelruimte en de middengeleider.

Verder kwam uit de check naar voren dat er bij verkeerslichten vaak geen rateltikkers aanwezig zijn of dat ze willekeurig en niet logisch zijn toegepast.

Driekwart van de meldingen betreft het ontbreken van een geleidelijn of waarschuwingsmarkering (met name noppentegels) om de voetganger naar de oversteekplaats te leiden.

De plaats van afritten is in veel gevallen niet goed afgestemd op de zebra. Ook is de combinatie van afrit met geleidelijnen vaak ongelukkig.

Tenslotte is bij  meer dan de helft van de gecheckte zebra’s een snelheid geconstateerd van meer dan 30 km/uur en/of zijn geen snelheidsremmende maatregelen getroffen. Bij 1 op de tien van de zebrachecks is een verkeersintensiteit van 250 motorvoertuigen per kwartier waargenomen en is dus de verkeersintensiteit te hoog, aldus Blijf Veilig Mobiel.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.