Quads levensgevaarlijk

quadDe Quad is na een dodelijk ongeval in Farmsum weer in het nieuws. VVN laat weten dat quads van de openbare weg geweerd zouden moeten worden. Duits onderzoek wijst uit dat het risico om met een quad zwaargewond te raken of om het leven te komen bij een ongeval tien keer groter is dan met een personenauto.

De studie van het onderzoekinstituut van Duitse verzekeraars uit 2013 meldt dat bij 85 procent van de quadongevallen de berijder zelf de veroorzaker is.

De rij-eigenschappen en de bedieningswijze van een quad, vaak in combinatie met overmoed, leiden vooral onder jonge quadberijders tot veel slachtoffers, aldus het instituut Unfallforschung der Versicherer.

Quadberijders blijken vaak in een bocht de macht over het stuur te verliezen, en komen dan in botsing met een tegenligger of belanden tegen een obstakel in de berm.

Het ongevalsrisico per gereden kilometer om te verongelukken ligt twee keer zo hoog als van een personenauto, de kans op een ernstige afloop bij een ongeval is tien keer groter.

In Duitsland zijn meer dan 150.000 quads op de weg. Het precieze aantal is niet bekend, omdat er veel verschillende soorten quads zijn.

Dat geldt ook voor Nederland, waar het ministerie van IenM maar liefst 5 typen onderscheidt. Zo kan een quad zijn gekeurd als bromfiets, maar ook als motorrijtuig, personenauto of bedrijfsauto.

De ongevallen zijn dan ook niet eenduidig in de ongevallencijfers terug te vinden. In de Duitse studie werden 500 ongevallen in de periode 2009-2012 geanalyseerd en 140 zware quadongevallen uit gegevens van verzekeringsmaatschappijen. Daarnaast voerde het instituut crashtesten uit met quads.

De onderzoekers stellen dat zowel de voertuigtechniek als de rijopleiding moet verbeteren. Zo heeft een quad geen differentieel en gebeurt het gasgeven vaak met een duimhendel.

Verder biedt het bezit van een auto- of motorrijbewijs geen garantie dat men ook met een quad kan omgaan.

Ook in Zweden loopt onderzoek van het VTI naar ongevallen met quads. Een eerste analyse wijst uit dat bij een deel van de ongevallen sprake is van bestuurders onder 18 jaar. Verder speelt onervarenheid en gebrekkig kennis een rol bij het ontstaan van ongevallen. Maar ook ervaren bestuurders verkijken zich op de specifieke karakteristieken van de quad. En rijden met te hoge snelheid en/of onder invloed van alcohol schijnt ook de quadrijder niet vreemd te zijn.

De onderzoekers bevelen daarom aan om quadrijders in ieder geval een korte praktijktraining te geven gecombineerde met educatie ten aanzien van de risico’s. Verder zou het gebruik van een helm niet alleen moeten afhangen van de voertuigclassificatie, maar vooral van de gebruiksomstandigheden.

Een paar jaar geleden waarschuwde traumachirurg Joost Peters op basis van de database van het Helikopter Mobiel Medisch Team van het UMC St Radboud in Nijmegen overigens al voor de risico’s van de quad. Hij signaleerde in 2011 dat het aantal dodelijke ongevallen in hoog tempo aan het toenemen is.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Quads levensgevaarlijk - VerkeersNet

Quads levensgevaarlijk

quadDe Quad is na een dodelijk ongeval in Farmsum weer in het nieuws. VVN laat weten dat quads van de openbare weg geweerd zouden moeten worden. Duits onderzoek wijst uit dat het risico om met een quad zwaargewond te raken of om het leven te komen bij een ongeval tien keer groter is dan met een personenauto.

De studie van het onderzoekinstituut van Duitse verzekeraars uit 2013 meldt dat bij 85 procent van de quadongevallen de berijder zelf de veroorzaker is.

De rij-eigenschappen en de bedieningswijze van een quad, vaak in combinatie met overmoed, leiden vooral onder jonge quadberijders tot veel slachtoffers, aldus het instituut Unfallforschung der Versicherer.

Quadberijders blijken vaak in een bocht de macht over het stuur te verliezen, en komen dan in botsing met een tegenligger of belanden tegen een obstakel in de berm.

Het ongevalsrisico per gereden kilometer om te verongelukken ligt twee keer zo hoog als van een personenauto, de kans op een ernstige afloop bij een ongeval is tien keer groter.

In Duitsland zijn meer dan 150.000 quads op de weg. Het precieze aantal is niet bekend, omdat er veel verschillende soorten quads zijn.

Dat geldt ook voor Nederland, waar het ministerie van IenM maar liefst 5 typen onderscheidt. Zo kan een quad zijn gekeurd als bromfiets, maar ook als motorrijtuig, personenauto of bedrijfsauto.

De ongevallen zijn dan ook niet eenduidig in de ongevallencijfers terug te vinden. In de Duitse studie werden 500 ongevallen in de periode 2009-2012 geanalyseerd en 140 zware quadongevallen uit gegevens van verzekeringsmaatschappijen. Daarnaast voerde het instituut crashtesten uit met quads.

De onderzoekers stellen dat zowel de voertuigtechniek als de rijopleiding moet verbeteren. Zo heeft een quad geen differentieel en gebeurt het gasgeven vaak met een duimhendel.

Verder biedt het bezit van een auto- of motorrijbewijs geen garantie dat men ook met een quad kan omgaan.

Ook in Zweden loopt onderzoek van het VTI naar ongevallen met quads. Een eerste analyse wijst uit dat bij een deel van de ongevallen sprake is van bestuurders onder 18 jaar. Verder speelt onervarenheid en gebrekkig kennis een rol bij het ontstaan van ongevallen. Maar ook ervaren bestuurders verkijken zich op de specifieke karakteristieken van de quad. En rijden met te hoge snelheid en/of onder invloed van alcohol schijnt ook de quadrijder niet vreemd te zijn.

De onderzoekers bevelen daarom aan om quadrijders in ieder geval een korte praktijktraining te geven gecombineerde met educatie ten aanzien van de risico’s. Verder zou het gebruik van een helm niet alleen moeten afhangen van de voertuigclassificatie, maar vooral van de gebruiksomstandigheden.

Een paar jaar geleden waarschuwde traumachirurg Joost Peters op basis van de database van het Helikopter Mobiel Medisch Team van het UMC St Radboud in Nijmegen overigens al voor de risico’s van de quad. Hij signaleerde in 2011 dat het aantal dodelijke ongevallen in hoog tempo aan het toenemen is.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.