Diepteonderzoek naar ernstige bermongevallen

Zeeland start een onderzoek om te achterhalen waarom weggebruikers in de berm raken. In Zeeland vinden veel ernstige verkeersongevallen plaats. Zo’n 30% betreft enkelvoudig ongevallen.
Bij dit onderzoek door het ROVZ en SWOV worden de ongevalgegevens van de politie gebruikt. Daarnaast worden interviews gehouden met slachtoffers, getuigen en nabestaanden om een ongeval in beeld te kunnen brengen.
In Zeeland vinden relatief veel ernstige verkeersongevallen plaats. Ongeveer 30% van deze ongevallen is een enkelvoudig ongeval. De oorzaken van deze ongevallen blijven vaak onbekend. Dikwijls raakt de weggebruiker in de berm. Het doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de factoren en omstandigheden die van invloed zijn op het ontstaan en de afloop van bermongevallen. Zo kunnen maatregelen worden geselecteerd waarmee vergelijkbare ongevallen in de toekomst kunnen worden voorkomen of waarmee de letselernst van deze ongevallen kan worden teruggedrongen.

Opzet
Het diepteonderzoek is opgezet volgens de methodiek voor diepteonderzoek die de SWOV heeft opgesteld. Om de oorzaken te achterhalen zijn gegevens nodig. Politie Zeeland, Openbaar Ministerie arrondissementsparket Middelburg en ROVZ hebben een convenant ondertekend voor gegevensuitwisseling van ernstige verkeersongevallen. De dataverzameling wordt verzorgd door het ROVZ. De politie levert de ongevalgegevens aan, SMWO gaat de interviews afnemen en de analyse van de gegevens wordt uitgevoerd door de SWOV.
Nadat alle gegevens over een ongeval zijn verzameld, worden de geanonimiseerde gegevens in combinatie bestudeerd en wordt een beschrijving gemaakt van het ongevalsproces.
Vervolgens moet een overkoepelende analyse inzicht geven in de voorkomende ongevalspatronen (of scenario’s) en maatregelen die deze patronen kunnen doorbreken.
Het onderzoek vindt plaats van 1 maart 2009 tot en met 31 december 2010. In deze periode worden circa 90 ongevallen bestudeerd. De rapportage verschijnt in de loop van 2011.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Diepteonderzoek naar ernstige bermongevallen - VerkeersNet

Diepteonderzoek naar ernstige bermongevallen

Zeeland start een onderzoek om te achterhalen waarom weggebruikers in de berm raken. In Zeeland vinden veel ernstige verkeersongevallen plaats. Zo’n 30% betreft enkelvoudig ongevallen.
Bij dit onderzoek door het ROVZ en SWOV worden de ongevalgegevens van de politie gebruikt. Daarnaast worden interviews gehouden met slachtoffers, getuigen en nabestaanden om een ongeval in beeld te kunnen brengen.
In Zeeland vinden relatief veel ernstige verkeersongevallen plaats. Ongeveer 30% van deze ongevallen is een enkelvoudig ongeval. De oorzaken van deze ongevallen blijven vaak onbekend. Dikwijls raakt de weggebruiker in de berm. Het doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de factoren en omstandigheden die van invloed zijn op het ontstaan en de afloop van bermongevallen. Zo kunnen maatregelen worden geselecteerd waarmee vergelijkbare ongevallen in de toekomst kunnen worden voorkomen of waarmee de letselernst van deze ongevallen kan worden teruggedrongen.

Opzet
Het diepteonderzoek is opgezet volgens de methodiek voor diepteonderzoek die de SWOV heeft opgesteld. Om de oorzaken te achterhalen zijn gegevens nodig. Politie Zeeland, Openbaar Ministerie arrondissementsparket Middelburg en ROVZ hebben een convenant ondertekend voor gegevensuitwisseling van ernstige verkeersongevallen. De dataverzameling wordt verzorgd door het ROVZ. De politie levert de ongevalgegevens aan, SMWO gaat de interviews afnemen en de analyse van de gegevens wordt uitgevoerd door de SWOV.
Nadat alle gegevens over een ongeval zijn verzameld, worden de geanonimiseerde gegevens in combinatie bestudeerd en wordt een beschrijving gemaakt van het ongevalsproces.
Vervolgens moet een overkoepelende analyse inzicht geven in de voorkomende ongevalspatronen (of scenario’s) en maatregelen die deze patronen kunnen doorbreken.
Het onderzoek vindt plaats van 1 maart 2009 tot en met 31 december 2010. In deze periode worden circa 90 ongevallen bestudeerd. De rapportage verschijnt in de loop van 2011.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.