Snelheidsdisplay werkt ongeveer vijf weken

snelheidsdisplayEen snelheidsdisplay – al dan niet met smiley – heeft week of vijf effect. Op 50 km/uur-wegen kan zo’n display echter ook averechts werken.

Dat is conclusie van een stageonderzoek van twee Windesheim studenten (Klaas-Jan Huisbrink en Sander Kooistra). Ze bekeken Nederlands en buitenlands onderzoek en vroegen wegbeheerders naar hun ervaringen.

Zo is in Nederland onder meer onderzoek gedaan door de provincie Noord-Brabant. Tijdens een proef werden de borden met name toegepast op de belangrijke ontsluitingswegen buiten de bebouwde kom. Daarbij bleek dat de borden een gunstig effect op de snelheid hadden. De eerste week na plaatsing was de werking van het bord het grootst, maximaal 16%. In de weken nadat de weggebruikers aan het bord gewend waren bleef, afhankelijk van locatie en situatie, een snelheidsreductie van 5 tot 10 % over. Echter, nadat de borden na een periode van 7 weken werden verwijderd, werd vrijwel direct weer dezelfde snelheid gemeten als in de situatie voordat het bord werd geplaatst.

Deze en andere onderzoeken en ervaringen leiden tot de conclusie dat een snelheidsdisplay daarom alleen is in te zetten als tijdelijke maatregel. Daarbij zijn de effecten op 30 km/uur-wegen positiever dan op 50 km/uur-wegen. Dat heeft er wellicht mee te maken dat veel weggebruikers harder rijden dan 30 km/uur en dat ze daarom eerder bereid zijn om wat in te binden, aldus het rapport. Op 50 km/uur-wegen ligt de snelheid op de onderzochte wegen meestal onder het maximum. De weggebruikers pasten in deze situaties de snelheid soms juist naar boven aan. Er is sprake van een gemiddelde toename van 2 km/h. Conclusie: displays alleen maar toepassen als de werkelijke gemiddelde snelheid ligt boven de maximumsnelheid.

Ter verbetering van de effecten van het display, is het aan te bevelen gebruik te maken van een display dat een positieve feedback geeft. Resultaten van een onderzoek in Duitsland wijzen erop dat een vriendelijke weergave een groter effect heeft dan toepassing van alleen cijfers.

Verder stellen de studenten dat niets er op wijst dat snelheidsdisplays geschikt zijn de objectieve verkeersveiligheid te verbeteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.