Meer ongevallen met voetgangers door wintertijd

nachtVolgens cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV stijgt het aantal zware ongevallen met voetgangers tijdens de avondspits met maar liefst 110% in de maanden oktober en november. Oorzaak van deze stijging is volgens het BIVV de wintertijd.

De wintertijd gaat het laatste weekend van oktober in. In termen van verkeersveiligheid betekent dit de start van een risicovolle periode, zeker voor voetgangers. Het aantal zware ongevallen tijdens de avondspits stijgt in België met 110% tussen de maanden oktober en november en met 140% tussen oktober en december. Ook de ernst van de ongevallen (aantal dode voetgangers per 1000 ongevallen waarbij voetgangers zijn betrokken) waarbij een voetganger betrokken is, stijgt na de uurverandering: +180%.

In de meeste gevallen gaat het om ongevallen met een voetganger en een auto op kruispunten. Daarvan zijn er, in verhouding, veel meer na de uurverandering, aldus de BIVV.

In Nederland onderzocht de SWOV vorig jaar de gevolgen van invoering van de wintertijd en kwam tot vergelijkbare conclusies. Het risico met name voor voetgangers blijkt in het schemer/donker aanmerkelijk hoger te liggen dan tijdens daglicht. Door de wintertijd wikkelt zich meer (avondspits) verkeer in de spits af en dat leidt tot meer verkeersslachtoffers.

Daar staat wel tegenover dat dank zij de zomertijd slachtoffers bespaard worden.

Daarom zou het uit oogpunt van verkeersveiligheid de moeite waard zijn om te onderzoeken hoeveel slachtoffers er bespaard kunnen worden als de zomertijd de standaardtijd zou worden, aldus de SWOV.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Meer ongevallen met voetgangers door wintertijd - VerkeersNet

Meer ongevallen met voetgangers door wintertijd

nachtVolgens cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV stijgt het aantal zware ongevallen met voetgangers tijdens de avondspits met maar liefst 110% in de maanden oktober en november. Oorzaak van deze stijging is volgens het BIVV de wintertijd.

De wintertijd gaat het laatste weekend van oktober in. In termen van verkeersveiligheid betekent dit de start van een risicovolle periode, zeker voor voetgangers. Het aantal zware ongevallen tijdens de avondspits stijgt in België met 110% tussen de maanden oktober en november en met 140% tussen oktober en december. Ook de ernst van de ongevallen (aantal dode voetgangers per 1000 ongevallen waarbij voetgangers zijn betrokken) waarbij een voetganger betrokken is, stijgt na de uurverandering: +180%.

In de meeste gevallen gaat het om ongevallen met een voetganger en een auto op kruispunten. Daarvan zijn er, in verhouding, veel meer na de uurverandering, aldus de BIVV.

In Nederland onderzocht de SWOV vorig jaar de gevolgen van invoering van de wintertijd en kwam tot vergelijkbare conclusies. Het risico met name voor voetgangers blijkt in het schemer/donker aanmerkelijk hoger te liggen dan tijdens daglicht. Door de wintertijd wikkelt zich meer (avondspits) verkeer in de spits af en dat leidt tot meer verkeersslachtoffers.

Daar staat wel tegenover dat dank zij de zomertijd slachtoffers bespaard worden.

Daarom zou het uit oogpunt van verkeersveiligheid de moeite waard zijn om te onderzoeken hoeveel slachtoffers er bespaard kunnen worden als de zomertijd de standaardtijd zou worden, aldus de SWOV.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.