Nieuw bord brengt meer veiligheid bij in- en uitritten boerenerven

keerbord2De provincie Flevoland heeft een nieuw verkeersbord ontworpen om vrachtwagenchauffeurs te wijzen op keermogelijkheden op (boeren)erven. Daarmee wordt voorkomen dat vrachtwagens onnodig achteruit gaan “insteken”, hetgeen levensgevaarlijke situaties kan opleveren.

Het eerste bord is bij de firma Verhage aan de Kuinderweg in Emmeloord geplaatst. Bedrijven die zijn gevestigd langs provinciale wegen, kunnen het bord eenmalig kosteloos door de provincie laten plaatsen.
Het gebeurt regelmatig dat vrachtautochauffeurs vanaf de doorgaande weg, onnodig achteruit een boerenerf in steken. Dit komt voor in situaties waarin het de chauffeur niet duidelijk is dat op het boerenerf een keermogelijkheid bestaat, of dat er een tweede toegang naar het erf is. Zodoende kunnen onnodige verkeeronveilige situaties ontstaan, met name tijdens duisternis. In het verleden heeft dat geleid tot ongevallen met ernstige afloop.
Het idee voor de ontwikkeling van het bord is in september 2007 ontstaan tijdens een symposium van LTO Noord over het thema ‘Veiligheid op en rond het boerenerf’. Tijdens deze bijeenkomst kwam de onveiligheid met vrachtauto’s bij in- en uitritten naar voren. Als een mogelijke oplossing werd gesuggereerd een speciaal ‘inritbord’ te ontwikkelen. Gedurende de bijeenkomst van de LTO Noord presenteerde David Groen, verkeersspecialist van de politie Flevoland, een schets voor een dergelijk bord. Daarna is het idee door de provincie uitgewerkt.
Een aantal jaren geleden heeft de toenmalige Raad voor de Transportveiligheid (nu: Onderzoeksraad voor Veiligheid) een uitgebreide casestudie gedaan naar aanleiding van een dodelijk ongeval dat zich in 2000 had voorgedaan met een achteruitstekende vrachtauto bij een inrit aan de Vollenhoverweg. Naar schatting van de Raad gebeuren in Nederland jaarlijks circa 9 dodelijke ongevallen met achteruitrijdende vrachtauto’s bij inritten. Flevolandse cijfers laten zien dat gedurende de periode 1997-2007 zich in totaal 132 aanrijdingen voordeden met vrachtauto’s bij in- en uitritten. Daarvan waren er 33 met letselafloop, waarvan 4 dodelijk.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuw bord brengt meer veiligheid bij in- en uitritten boerenerven - VerkeersNet

Nieuw bord brengt meer veiligheid bij in- en uitritten boerenerven

keerbord2De provincie Flevoland heeft een nieuw verkeersbord ontworpen om vrachtwagenchauffeurs te wijzen op keermogelijkheden op (boeren)erven. Daarmee wordt voorkomen dat vrachtwagens onnodig achteruit gaan “insteken”, hetgeen levensgevaarlijke situaties kan opleveren.

Het eerste bord is bij de firma Verhage aan de Kuinderweg in Emmeloord geplaatst. Bedrijven die zijn gevestigd langs provinciale wegen, kunnen het bord eenmalig kosteloos door de provincie laten plaatsen.
Het gebeurt regelmatig dat vrachtautochauffeurs vanaf de doorgaande weg, onnodig achteruit een boerenerf in steken. Dit komt voor in situaties waarin het de chauffeur niet duidelijk is dat op het boerenerf een keermogelijkheid bestaat, of dat er een tweede toegang naar het erf is. Zodoende kunnen onnodige verkeeronveilige situaties ontstaan, met name tijdens duisternis. In het verleden heeft dat geleid tot ongevallen met ernstige afloop.
Het idee voor de ontwikkeling van het bord is in september 2007 ontstaan tijdens een symposium van LTO Noord over het thema ‘Veiligheid op en rond het boerenerf’. Tijdens deze bijeenkomst kwam de onveiligheid met vrachtauto’s bij in- en uitritten naar voren. Als een mogelijke oplossing werd gesuggereerd een speciaal ‘inritbord’ te ontwikkelen. Gedurende de bijeenkomst van de LTO Noord presenteerde David Groen, verkeersspecialist van de politie Flevoland, een schets voor een dergelijk bord. Daarna is het idee door de provincie uitgewerkt.
Een aantal jaren geleden heeft de toenmalige Raad voor de Transportveiligheid (nu: Onderzoeksraad voor Veiligheid) een uitgebreide casestudie gedaan naar aanleiding van een dodelijk ongeval dat zich in 2000 had voorgedaan met een achteruitstekende vrachtauto bij een inrit aan de Vollenhoverweg. Naar schatting van de Raad gebeuren in Nederland jaarlijks circa 9 dodelijke ongevallen met achteruitrijdende vrachtauto’s bij inritten. Flevolandse cijfers laten zien dat gedurende de periode 1997-2007 zich in totaal 132 aanrijdingen voordeden met vrachtauto’s bij in- en uitritten. Daarvan waren er 33 met letselafloop, waarvan 4 dodelijk.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.