Blinde baas met geleidehond loopt risico in verkeer

hondDe rood-witte herkenningstok van blinden en slechtzienden met geleidehond wordt regelmatig genegeerd in het verkeer, blijkt uit onderzoek van KNGF Geleidehonden onder geleidehondenbazen.
92% van de respondenten heeft hier last van.7 van de 10 geleidehondenbazen hebben hier wekelijks of zelfs dagelijks mee te maken, aldus de organisatie.

Dit leidt tot gevaarlijke en vervelende situaties, zoals fietsers die de visueel gehandicapte op een haar na aanrijden, auto’s die zonder pardon voorrang opeisen of verkeersdeelnemers die de blinde of zeer slechtziende baas uitschelden. KNGF Geleidehonden noemt de uitkomst schrikbarend en roept het Nederlandse publiek dringend op rekening te houden met deze kwetsbare groep in het verkeer.

In 2011 heeft KNGF Geleidehonden al aandacht gevraagd voor deze kwestie. Uit het laatste onderzoek blijkt dat de helft van de respondenten vindt dat het oversteken met stok en geleidehond sindsdien niet is verbeterd of zelfs slechter is geworden.
Driekwart van de respondenten heeft een vervelende ervaring meegemaakt doordat verkeersdeelnemers geen notie namen van de opgeheven herkenningstok. 16% van de respondenten merkt dat een vervelende verkeerservaring zelfs negatieve invloed heeft op de samenwerking met de hond. Dit kan de mobiliteit van de blinde of zeer slechtziende baas flink beperken, aangezien deze afhankelijk is van zijn hond om zich buitenshuis zelfstandig te kunnen verplaatsen.

Volgens 87% van de geleidehondenbazen denken verkeersdeelnemers dat de hond het verkeer voor hen inschat bij het oversteken. Dit is een vaak gehoord misverstand. De hond leidt zijn baas naar de juiste plek om over te steken, maar de baas moet op gehoor en met eventuele restvisus het juiste oversteekmoment inschatten.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Blinde baas met geleidehond loopt risico in verkeer - VerkeersNet

Blinde baas met geleidehond loopt risico in verkeer

hondDe rood-witte herkenningstok van blinden en slechtzienden met geleidehond wordt regelmatig genegeerd in het verkeer, blijkt uit onderzoek van KNGF Geleidehonden onder geleidehondenbazen.
92% van de respondenten heeft hier last van.7 van de 10 geleidehondenbazen hebben hier wekelijks of zelfs dagelijks mee te maken, aldus de organisatie.

Dit leidt tot gevaarlijke en vervelende situaties, zoals fietsers die de visueel gehandicapte op een haar na aanrijden, auto’s die zonder pardon voorrang opeisen of verkeersdeelnemers die de blinde of zeer slechtziende baas uitschelden. KNGF Geleidehonden noemt de uitkomst schrikbarend en roept het Nederlandse publiek dringend op rekening te houden met deze kwetsbare groep in het verkeer.

In 2011 heeft KNGF Geleidehonden al aandacht gevraagd voor deze kwestie. Uit het laatste onderzoek blijkt dat de helft van de respondenten vindt dat het oversteken met stok en geleidehond sindsdien niet is verbeterd of zelfs slechter is geworden.
Driekwart van de respondenten heeft een vervelende ervaring meegemaakt doordat verkeersdeelnemers geen notie namen van de opgeheven herkenningstok. 16% van de respondenten merkt dat een vervelende verkeerservaring zelfs negatieve invloed heeft op de samenwerking met de hond. Dit kan de mobiliteit van de blinde of zeer slechtziende baas flink beperken, aangezien deze afhankelijk is van zijn hond om zich buitenshuis zelfstandig te kunnen verplaatsen.

Volgens 87% van de geleidehondenbazen denken verkeersdeelnemers dat de hond het verkeer voor hen inschat bij het oversteken. Dit is een vaak gehoord misverstand. De hond leidt zijn baas naar de juiste plek om over te steken, maar de baas moet op gehoor en met eventuele restvisus het juiste oversteekmoment inschatten.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.