Extra lange vrachtauto’s niet gevaarlijker

scanniaSinds 2001 rijden er in Nederland zogeheten LZV’s: Langere en Zwaardere Vrachtwagens. Een onderzoek naar de verkeersveiligheid van deze vrachtauto’s wijst uit dat ze niet gevaarlijker zijn dan gewone vrachtauto’s. Ook onder kwetsbare verkeersdeelnemers vallen niet meer slachtoffers.

De combinaties hebben een maximaal treingewicht van 60 ton (normaliter: 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter). Inmiddels rijden er meer dan 1.000 LZV’s op de Nederlandse wegen en is ook het aantal bedrijventerreinen dat toegankelijk is voor LZV’s jaarlijks verder toegenomen.

In 2009 en 2010 is hiervoor een monitoringsonderzoek uitgevoerd. In 2014 is een nieuw monitoringsonderzoek uitgevoerd waarin de ongevallen in de periode 2011-2013 zijn beschouwd. Onderzocht is of de huidige inzet van LZV’s op het Nederlandse wegennet leidt tot knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en wegontwerp.

In de periode 2011-2013 zijn door de politie 10 ongevallen geregistreerd waarbij een LZV betrokken was. Bij drie van deze ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt. Bij de overige ongevallen was sprake van uitsluitend materiële schade . Bij geen van de ongevallen was een kwetsbare verkeersdeelnemer betrokken.

In vergelijking met de ongevallen in de periode 2007-2010 laten de ongevallen in de periode 2011-2013 geen significante verschillen zien. In totaal hebben zich 29 ongevallen met LZV’s voorgedaan. Bij vijf van deze ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt. Bij geen van de ongevallen is een persoon in het ziekenhuis opgenomen of overleden.

In beide perioden (2007-2010 en 2011-2013) vinden de meeste ongevallen plaats op het autosnelwegennet. Bij een groot aantal ongevallen spelen de kenmerken die een vrachtwagen onderscheiden van een personenauto een rol. Het gaat daarbij onder meer om de grotere dode hoek en de lagere acceleratiesnelheid. Deze verschillen spelen een grotere rol dan de verschillen tussen een LZV en een reguliere vrachtwagencombinatie, aldus het onderzoek dat Arcadis uitvoerd ein opdracht van het ministerie van IenM.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Extra lange vrachtauto’s niet gevaarlijker - VerkeersNet

Extra lange vrachtauto’s niet gevaarlijker

scanniaSinds 2001 rijden er in Nederland zogeheten LZV’s: Langere en Zwaardere Vrachtwagens. Een onderzoek naar de verkeersveiligheid van deze vrachtauto’s wijst uit dat ze niet gevaarlijker zijn dan gewone vrachtauto’s. Ook onder kwetsbare verkeersdeelnemers vallen niet meer slachtoffers.

De combinaties hebben een maximaal treingewicht van 60 ton (normaliter: 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter). Inmiddels rijden er meer dan 1.000 LZV’s op de Nederlandse wegen en is ook het aantal bedrijventerreinen dat toegankelijk is voor LZV’s jaarlijks verder toegenomen.

In 2009 en 2010 is hiervoor een monitoringsonderzoek uitgevoerd. In 2014 is een nieuw monitoringsonderzoek uitgevoerd waarin de ongevallen in de periode 2011-2013 zijn beschouwd. Onderzocht is of de huidige inzet van LZV’s op het Nederlandse wegennet leidt tot knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en wegontwerp.

In de periode 2011-2013 zijn door de politie 10 ongevallen geregistreerd waarbij een LZV betrokken was. Bij drie van deze ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt. Bij de overige ongevallen was sprake van uitsluitend materiële schade . Bij geen van de ongevallen was een kwetsbare verkeersdeelnemer betrokken.

In vergelijking met de ongevallen in de periode 2007-2010 laten de ongevallen in de periode 2011-2013 geen significante verschillen zien. In totaal hebben zich 29 ongevallen met LZV’s voorgedaan. Bij vijf van deze ongevallen is een persoon lichtgewond geraakt. Bij geen van de ongevallen is een persoon in het ziekenhuis opgenomen of overleden.

In beide perioden (2007-2010 en 2011-2013) vinden de meeste ongevallen plaats op het autosnelwegennet. Bij een groot aantal ongevallen spelen de kenmerken die een vrachtwagen onderscheiden van een personenauto een rol. Het gaat daarbij onder meer om de grotere dode hoek en de lagere acceleratiesnelheid. Deze verschillen spelen een grotere rol dan de verschillen tussen een LZV en een reguliere vrachtwagencombinatie, aldus het onderzoek dat Arcadis uitvoerd ein opdracht van het ministerie van IenM.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.