Bellen en appen op de fiets niet verboden

bellenopdefietsEr is geen aanleiding om de regelgeving ten aanzien van bellen en appen op de fiets te veranderen. Dit zegt minister Schultz, mede op basis van ervaringen in het buitenland.

Die zijn overigens betrekkelijk summier. In Denemarken en veel Zuidelijke Europese landen is bellen voor alle bestuurders – en dus ook voor fietsers – verboden op de fiets. In de andere Scandinavische landen, Engeland en Ierland is handheld bellen op de fiets niet verboden.

De inschatting is echter dat er in de landen waar bellen op de fiets niet mag nauwelijks handhaving plaatsvindt. Ook in landen met een hoge fietsdichtheid wordt, zelfs bij specifieke acties gericht op fietsers, niet op handheld gebruik van de telefoon gelet. In Duitsland wordt een enkele keer beboet voor handheld gebruik van de telefoon op de fiets. De Duitse politie geeft aan dat dit erg lastig is omdat iemand op heterdaad betrapt moet worden en dat spraakbewegingen geconstateerd moeten zijn.

Op basis van de gegevens uit andere Europese landen zie ik dan ook geen aanleiding om onze regelgeving te veranderen, zo schrijft minister Schultz aan de Kamer. De minister gelooft meer in gedragscampagnes, bijvoorbeeld de campagne die met de telecom providers wordt gevoerd ‘Aandacht op de Weg’ waar ook de Fietsmodus onderdeel van is. Een app die bellen en appen op de fiets ontmoedigt en niet-bellen beloont. In de laatste maanden van 2014 is ruim 700.000 km gefietst met die Fietsmodus aan, aldus de minister. Er volgen acties om scholieren te stimuleren om de Fietsmodus te gebruiken.

De minister refereert hierbij aan een app, vergelijkbaar met de Fietsmodus maar dan voor automobilisten, die onlangs in New York de gouden Edison Award gekregen heeft.

Deze app beloont automobilisten die rijden zonder hun smartphone te gebruiken met beloningen vanuit marktpartijen. VVN is gevraagd om deze app toe te voegen aan de toolbox die zij maken voor werkgevers waarmee zij verantwoord smartphonegebruik kunnen stimuleren bij hun werknemers.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.