Cursus kruispunten

Het beste kruispunt is een rotonde. In de reeks factsheets van de SWOV worden alle gangbare kruispunttypen besproken en voorzien van een veiligheidswaardering.
CROW heeft aanbevelingen opgesteld voor wanneer welk type kruispunt in Nederland moet worden toegepast en hoe de kruispunten moeten worden vormgegeven. Voor situaties binnen de bebouwde kom zijn deze aanbevelingen vastgelegd in de ASVV. Aanbevelingen voor kruispunten buiten de bebouwde kom staan in het Handboek Wegontwerp. Wat in de CROW-handboeken wordt beschreven als ideale situatie en/of als duurzaam veilig, komt niet altijd overeen met de Duurzaam Veilig-visie van de SWOV. Die benadrukt andermaal dat rotondes veelal de voorkeur verdienen. Niet alleen is het aantal conflictpunten op een rotonde kleiner dan op een kruispunt maar ook de passeersnelheid lager is, waardoor de gevolgen van een eventueel conflict niet groot zijn. Kruispunten zijn volgens de SWOV bij voorkeur niet door verkeerslichten geregeld; bij roodlichtnegatie kunnen conflicten namelijk zeer ernstig zijn door de hoge rijsnelheid.  Voor kruisingen tussen verschillende wegtypen is binnen Duurzaam Veilig een gewenst type kruispunt opgesteld. De factsheet geeft daar een overzicht van.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Cursus kruispunten - VerkeersNet

Cursus kruispunten

Het beste kruispunt is een rotonde. In de reeks factsheets van de SWOV worden alle gangbare kruispunttypen besproken en voorzien van een veiligheidswaardering.
CROW heeft aanbevelingen opgesteld voor wanneer welk type kruispunt in Nederland moet worden toegepast en hoe de kruispunten moeten worden vormgegeven. Voor situaties binnen de bebouwde kom zijn deze aanbevelingen vastgelegd in de ASVV. Aanbevelingen voor kruispunten buiten de bebouwde kom staan in het Handboek Wegontwerp. Wat in de CROW-handboeken wordt beschreven als ideale situatie en/of als duurzaam veilig, komt niet altijd overeen met de Duurzaam Veilig-visie van de SWOV. Die benadrukt andermaal dat rotondes veelal de voorkeur verdienen. Niet alleen is het aantal conflictpunten op een rotonde kleiner dan op een kruispunt maar ook de passeersnelheid lager is, waardoor de gevolgen van een eventueel conflict niet groot zijn. Kruispunten zijn volgens de SWOV bij voorkeur niet door verkeerslichten geregeld; bij roodlichtnegatie kunnen conflicten namelijk zeer ernstig zijn door de hoge rijsnelheid.  Voor kruisingen tussen verschillende wegtypen is binnen Duurzaam Veilig een gewenst type kruispunt opgesteld. De factsheet geeft daar een overzicht van.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.