Fietsers profiteren nauwelijks van voetgangersbescherming op auto’s

fahrradcrashVoetgangersbescherming op auto’s helpt nauwelijks ter bescherming van fietsers. Het werkt soms zelfs averechts. Dat stelt het Duitse onderzoekinstituut van verzekeraars (UDV).

Een onderzoek naar de afloop van fietsongevallen met auto’s laat zien dat in de meeste gevallen (84 procent) sprake is van een aanrijding waarbij de voorkant van de auto wordt geraakt. Gaat het bij middelzware ongevallen vooral om hoofd- en beenletsel, bij ernstiger ongevallen domineert hoofdletsel.

Voor de studie werd een speciaal model ontwikkeld waarmee de relatie is vast te stellen tussen het risico op zwaar hoofdletsel en de vorm van de voorkant van de auto, de grootte van fietser cq. voetganger, de rijsnelheden en zelfs of de pedaalvoet van de fietser aan de kant van de auto boven of beneden stond. Zo werden meer dan 1000 situaties doorgerekend.

De conclusie is dat het risico op letsel in belangrijke mate af hangt van de vorm van de voorkant van de auto. Bij 12 van de 16 voertuigtypen is de kans op een verkeerde afloop meer dan 70 procent. Voor kinderen ligt dat percentage wat lager, omdat ze vaker op de – zachtere – motorkap belanden.

Een motorkap die een beetje omhoog komt bij een aanrijding, ontwikkeld ter bescherming van voetgangers, heeft nauwelijks een positief effect op de afloop van fietsongevallen. Soms werkt zo’n systeem zelfs averechts.

Wat wel zal helpen is als autofabrikanten systemen installeren waardoor de auto automatisch tot 20 km/uur afremt als er een botsing met een fietser dreigt, aldus het UDV.

Over het nut van een externe airbag óp de motorkap is het instituut weinig optimistisch. De extra airbag om voetgangers te beschermen helpt voetgangers, maar fietser hoogstens een klein beetje. Wat wellicht wel helpt is een airbag die bij een aanrijding de complete voorruit inclusief raamstijlen afdekt, maar het instituut acht het onwaarschijnlijk dat autofabrikanten zo’n systeem gaan installeren. In Nederland werkt TNO aan de ontwikkeling van een dergelijke systeem.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Fietsers profiteren nauwelijks van voetgangersbescherming op auto’s - VerkeersNet

Fietsers profiteren nauwelijks van voetgangersbescherming op auto’s

fahrradcrashVoetgangersbescherming op auto’s helpt nauwelijks ter bescherming van fietsers. Het werkt soms zelfs averechts. Dat stelt het Duitse onderzoekinstituut van verzekeraars (UDV).

Een onderzoek naar de afloop van fietsongevallen met auto’s laat zien dat in de meeste gevallen (84 procent) sprake is van een aanrijding waarbij de voorkant van de auto wordt geraakt. Gaat het bij middelzware ongevallen vooral om hoofd- en beenletsel, bij ernstiger ongevallen domineert hoofdletsel.

Voor de studie werd een speciaal model ontwikkeld waarmee de relatie is vast te stellen tussen het risico op zwaar hoofdletsel en de vorm van de voorkant van de auto, de grootte van fietser cq. voetganger, de rijsnelheden en zelfs of de pedaalvoet van de fietser aan de kant van de auto boven of beneden stond. Zo werden meer dan 1000 situaties doorgerekend.

De conclusie is dat het risico op letsel in belangrijke mate af hangt van de vorm van de voorkant van de auto. Bij 12 van de 16 voertuigtypen is de kans op een verkeerde afloop meer dan 70 procent. Voor kinderen ligt dat percentage wat lager, omdat ze vaker op de – zachtere – motorkap belanden.

Een motorkap die een beetje omhoog komt bij een aanrijding, ontwikkeld ter bescherming van voetgangers, heeft nauwelijks een positief effect op de afloop van fietsongevallen. Soms werkt zo’n systeem zelfs averechts.

Wat wel zal helpen is als autofabrikanten systemen installeren waardoor de auto automatisch tot 20 km/uur afremt als er een botsing met een fietser dreigt, aldus het UDV.

Over het nut van een externe airbag óp de motorkap is het instituut weinig optimistisch. De extra airbag om voetgangers te beschermen helpt voetgangers, maar fietser hoogstens een klein beetje. Wat wellicht wel helpt is een airbag die bij een aanrijding de complete voorruit inclusief raamstijlen afdekt, maar het instituut acht het onwaarschijnlijk dat autofabrikanten zo’n systeem gaan installeren. In Nederland werkt TNO aan de ontwikkeling van een dergelijke systeem.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.