Reclame kan routepanelen tweede leven bieden

drip_reclame
(c) Fotomontage VERKEERSNET

Reclame op routepanelen boven de weg kan prima. Ilse Harms, onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen komt tot de conclusie dat reclameboodschappen niet meer afleiden dan verkeers- en route-informatie.

Op dit moment wordt het in Nederland volgens de richtlijnen afgeraden om reclames op DRIPS te plaatsen, zowel op auto(snel)wegen als andere wegen. Het onderzoek, uitgevoerd in een rijsimulator, toont echter aan dat er geen “blindheid” voor de route-instructie werd veroorzaakt door reclames.

Belangrijke route-informatie werd even vaak opgevolgd door twee groepen deelnemers. Daarbij maakt het niet uit of de deelnemers gewend waren aan een routepaneel dat normaal gesproken op ‘zwart’ staat, of een paneel waar doorlopend andere teksten op werden getoond.

Het tonen van andere boodschappen dan verkeers- en route-informatie is al jaren onderwerp van gesprek en dus zeker niet nieuw. De onderzoeker, Ilse Harms: ”Dit onderzoek is echter uniek, omdat er tot nu toe geen andere praktijkonderzoeken beschikbaar waren. Nergens in Europa worden reclameboodschappen immers getoond op de routepanelen, dus onderzoek was niet voorhanden. Dat is er nu wel.”

Het onderzoek biedt volgens Harms aanknopingspunten voor wegbeheerders om nader onderzoek te doen naar de inzet van routepanelen in de toekomst. Het biedt kansen om de inzet van deze systemen in de toekomst rendabel te houden/maken.

Harms: “De geteste reclames waren relatief eenvoudig. Het tonen van bijvoorbeeld foto’s of meerdere kleuren is op de geteste informatiepanelen niet mogelijk. Ik adviseer wegbeheerders dan ook om nader onderzoek te (laten) doen naar andere informatiesystemen en duidelijke voorwaarden voor reclames op te stellen, zoals ergonomische principes en richtlijnen voor afleiding in het verkeer die al beschikbaar zijn.”

De vraag of routepanelen ook voor andere informatie dan verkeers- en route informatie kan worden gebruikt wordt steeds relevanter, omdat steeds meer informatie in het voertuig komt, onder andere via navigatie en apps op smartphones. Nu zijn routepanelen nog een belangrijke bron van actuele informatie tijdens het rijden, maar op termijn zullen deze systemen deels uit het wegbeeld verdwijnen. Routepanelen die op cruciale punten wel blijven staan, als back-up, zullen vaker op zwart staan. Met reclame is het systeem mogelijk als backup in stand te houden, aldus het onderzoek.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Reclame kan routepanelen tweede leven bieden - VerkeersNet

Reclame kan routepanelen tweede leven bieden

drip_reclame
(c) Fotomontage VERKEERSNET

Reclame op routepanelen boven de weg kan prima. Ilse Harms, onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen komt tot de conclusie dat reclameboodschappen niet meer afleiden dan verkeers- en route-informatie.

Op dit moment wordt het in Nederland volgens de richtlijnen afgeraden om reclames op DRIPS te plaatsen, zowel op auto(snel)wegen als andere wegen. Het onderzoek, uitgevoerd in een rijsimulator, toont echter aan dat er geen “blindheid” voor de route-instructie werd veroorzaakt door reclames.

Belangrijke route-informatie werd even vaak opgevolgd door twee groepen deelnemers. Daarbij maakt het niet uit of de deelnemers gewend waren aan een routepaneel dat normaal gesproken op ‘zwart’ staat, of een paneel waar doorlopend andere teksten op werden getoond.

Het tonen van andere boodschappen dan verkeers- en route-informatie is al jaren onderwerp van gesprek en dus zeker niet nieuw. De onderzoeker, Ilse Harms: ”Dit onderzoek is echter uniek, omdat er tot nu toe geen andere praktijkonderzoeken beschikbaar waren. Nergens in Europa worden reclameboodschappen immers getoond op de routepanelen, dus onderzoek was niet voorhanden. Dat is er nu wel.”

Het onderzoek biedt volgens Harms aanknopingspunten voor wegbeheerders om nader onderzoek te doen naar de inzet van routepanelen in de toekomst. Het biedt kansen om de inzet van deze systemen in de toekomst rendabel te houden/maken.

Harms: “De geteste reclames waren relatief eenvoudig. Het tonen van bijvoorbeeld foto’s of meerdere kleuren is op de geteste informatiepanelen niet mogelijk. Ik adviseer wegbeheerders dan ook om nader onderzoek te (laten) doen naar andere informatiesystemen en duidelijke voorwaarden voor reclames op te stellen, zoals ergonomische principes en richtlijnen voor afleiding in het verkeer die al beschikbaar zijn.”

De vraag of routepanelen ook voor andere informatie dan verkeers- en route informatie kan worden gebruikt wordt steeds relevanter, omdat steeds meer informatie in het voertuig komt, onder andere via navigatie en apps op smartphones. Nu zijn routepanelen nog een belangrijke bron van actuele informatie tijdens het rijden, maar op termijn zullen deze systemen deels uit het wegbeeld verdwijnen. Routepanelen die op cruciale punten wel blijven staan, als back-up, zullen vaker op zwart staan. Met reclame is het systeem mogelijk als backup in stand te houden, aldus het onderzoek.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.