30 km/uur wordt de standaard in Utrecht

utrecht‘Voor elke vervoerwijze hebben we een doel voor ogen: ruim baan voor de voetganger, nieuwe routes met korte reistijden voor de fietser, een kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer, minder doorgaand autoverkeer door de stad en slimmere logistiek in de stad’. Zo introduceert het gemeentebestuur van Utrecht het nieuwe verkeersplan van de gemeente.

Het verkeersplan Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen dat B&W aan de gemeenteraad hebben voorgelegd voorziet een groeit van de stad van ruim 330.000 inwoners naar circa 400.000 inwoners rond 2030.

Uitgangspunt is dat deze bevolkingsgroei plaats vindt binnen de bestaande stad. Een stad met meer inwoners binnen dezelfde ruimte biedt volgens het gemeentebestuur volop kansen voor het verduurzamen en efficiënter maken van mobiliteit doordat meer reizigers gebruik kunnen gaan maken van de beschikbare stations en bushaltes.

De voetganger komt op nr. 1 te staan in de binnenstad. Dat betekent meer ruimte, betere routes en ontmoetingsplekken in de stad. De fietser gaat profiteren van minder stops op weg naar de bestemming en de aanleg van ontbrekende schakels. Voor het ov rekent Utrecht op het benutten van andere knooppunten dan CS, zoals Utrecht Science Park en Leidsche Rijn Centrum. Verder gaat men voertuigen met meer capaciteit inzetten.

Zeker in de centrumgebieden maar ook in de rest van de stad is de auto steeds vaker te gast en past zich ook qua rijsnelheid aan. 30 km per uur voor alle weggebruikers is hierbij uitgangspunt tenzij een hogere snelheid noodzakelijk is voor de doorstroming of bereikbaarheid. Utrechtse wijken en buurten blijven bereikbaar voor bestemmingsverkeer maar auto’s worden gestimuleerd zoveel mogelijk gebruik te maken van stedelijke verbindingswegen en snelwegen en niet onnodig door woonstraten te rijden.

In 2025 moet zo het aantal afgelegde fietskilometers binnen heel Utrecht zijn toegenomen van 25 tot 37%, het aantal ov-kilometers van 13 tot 25%. Het aantal autokilometers in de stad (inclusief Leidsche Rijn) schat men dan op 1% krimp tot 10% groei.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

30 km/uur wordt de standaard in Utrecht - VerkeersNet

30 km/uur wordt de standaard in Utrecht

utrecht‘Voor elke vervoerwijze hebben we een doel voor ogen: ruim baan voor de voetganger, nieuwe routes met korte reistijden voor de fietser, een kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer, minder doorgaand autoverkeer door de stad en slimmere logistiek in de stad’. Zo introduceert het gemeentebestuur van Utrecht het nieuwe verkeersplan van de gemeente.

Het verkeersplan Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen dat B&W aan de gemeenteraad hebben voorgelegd voorziet een groeit van de stad van ruim 330.000 inwoners naar circa 400.000 inwoners rond 2030.

Uitgangspunt is dat deze bevolkingsgroei plaats vindt binnen de bestaande stad. Een stad met meer inwoners binnen dezelfde ruimte biedt volgens het gemeentebestuur volop kansen voor het verduurzamen en efficiënter maken van mobiliteit doordat meer reizigers gebruik kunnen gaan maken van de beschikbare stations en bushaltes.

De voetganger komt op nr. 1 te staan in de binnenstad. Dat betekent meer ruimte, betere routes en ontmoetingsplekken in de stad. De fietser gaat profiteren van minder stops op weg naar de bestemming en de aanleg van ontbrekende schakels. Voor het ov rekent Utrecht op het benutten van andere knooppunten dan CS, zoals Utrecht Science Park en Leidsche Rijn Centrum. Verder gaat men voertuigen met meer capaciteit inzetten.

Zeker in de centrumgebieden maar ook in de rest van de stad is de auto steeds vaker te gast en past zich ook qua rijsnelheid aan. 30 km per uur voor alle weggebruikers is hierbij uitgangspunt tenzij een hogere snelheid noodzakelijk is voor de doorstroming of bereikbaarheid. Utrechtse wijken en buurten blijven bereikbaar voor bestemmingsverkeer maar auto’s worden gestimuleerd zoveel mogelijk gebruik te maken van stedelijke verbindingswegen en snelwegen en niet onnodig door woonstraten te rijden.

In 2025 moet zo het aantal afgelegde fietskilometers binnen heel Utrecht zijn toegenomen van 25 tot 37%, het aantal ov-kilometers van 13 tot 25%. Het aantal autokilometers in de stad (inclusief Leidsche Rijn) schat men dan op 1% krimp tot 10% groei.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.