Betere filedetectie met Floating Car Data

tomtomTomTom zegt dat men dankzij Floating Car Data beter in staat is filebotsingen te voorkomen.

Bij de nadering van de staart van een file krijgen automobilisten op bepaalde locaties nu een waarschuwing via systemen boven of naast de weg. Daarbij worden snelheidsveranderingen gedetecteerd via lussen in het wegdek.

In de afgelopen jaren is de dichtheid en betrouwbaarheid van FCD echter zo groot geworden dat zo’n waarschuwing in principe op ieder locatie kan worden gegeven waar voldoende auto’s rijden die Floating Car Data verzamelen.

Dergelijke data komt uit de navigatie apparaten in auto’s, maar ook van mobiele telefoons en voertuigen met ingebouwde internet aansluiting.

Met behulp van deze data is te detecteren waar en wanneer er hard op de rem wordt getrapt. Vervolgens wordt de snelheid in de filestaart bepaald en als die onder een bepaalde drempelwaarde ligt en er tegelijkertijd een groot verschil met de snelheid buiten de file wordt waargenomen zal er een waarschuwingsbericht aangemaakt worden.

Met deze informatie waarschuwt TomTom bezitters van navigatiesystemen dat men een file nadert. Maar deze ‘jam-tail’-informatie zou ook via informatieborden langs de weg kunnen worden aangeboden, zo stelt TomTom.

Een analyse van deze locaties over een langere periode maakt het verder mogelijk de meest gevaarlijke plekken op de Nederlandse snelwegen te detecteren, zelfs voordat er ongelukken plaatsvinden, aldus TomTom.

Eén van de afnemers van TomTom-data is de ANWB. Die is zojuist gestart met het in kaart brengen van knelpunten op lokale wegen. Ze doet dat ook via een meldpunt waar weggebruikers zelf locaties met veel oponthoud kunnen melden. Uiteindelijk moeten daar lokale knelpuntenlijsten per gemeente of provincie uit voortkomen.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.