Brancheorganisatie CUMELA: Trekkerbumper snel invoeren

TrekkerbumperTractoren mét bumpers zorgen voor snellere voertuigherkenning en beter anticiperen door weggebruikers. Brancheorganisatie CUMELA (ondernemers in groen, grond en infra) maakt zich sterk voor versnelde invoering.

Door het ontbreken van rijverlichting die de breedte van zo’n tractor duidelijk markeert, is het voor automobilisten, fietsers en voetgangers lastig om een landbouwvoertuig tijdig te herkennen en de breedte in te schatten, zo stelt CUMULA. Dat komt doordat de dimlichten van een landbouwtrekker dicht bij elkaar zitten en de breedtelichten (stadslichten) worden overstraald door de dimlichten. Automobilisten zien daardoor niet tijdig dat zij een brede landbouwtrekker naderen waarvoor ze moeten uitwijken.

Uit een analyse van ongevallen met landbouwverkeer die de Onderzoekraad voor Veiligheid in 2010 afrondde blijkt dat een belangrijke oorzaak van ongevallen waarbij landbouwverkeer betrokken is.

CUMELA-Nederland voorzitter Wim van Mourik:

Loon- en grondverzetbedrijven werken voor boeren, aannemers, overheden en waterschappen. Dat betekent dat men gebruik maakt van de openbare weg om van de ene naar de andere werklocatie te komen. Met name op provinciale wegen en wegen in steden en dorpen, ontmoeten zwakke verkeersdeelnemers en gemotoriseerd verkeer elkaar en daar gaat het een aantal keren per jaar fout.

Daarom besloot CUMELA Nederland in 2011 om met zogenaamde trekkerbumpers langdurige praktijkproeven te doen bij loon-, cultuur- en grondverzetbedrijven. In eerste instantie met één model bumper ter vermindering van de botsimpact en het voorkomen dat bij een aanrijding de tractorwielen over het voertuig van de weggebruiker rijden. In een tweede praktijkproef van CUMELA Nederland (2014), zijn vier modellen trekkerbumpers getest bij acht bedrijven die met tractoren op de weg actief zijn ten behoeve van agrarische-, cultuurtechnische en grondverzetwerkzaamheden.

Wat bijzonder bleek aan de tweede praktijkproef, is dat de focus verlegd is naar juist het voorkomen van een botsing. Betere reflectie, goed zichtbare breedtemarkering en contourverlichting zijn belangrijker geworden. Bovendien is de huidige generatie bumpers praktischer en gebruiksvriendelijker.

Voor CUMELA Nederland is het een logisch vervolg om vanaf september 2016 voor bijna 2.000 aangesloten bedrijven én voor rijschoolhouders die opleiden voor het T-rijbewijs een sectorinitiatief te starten waarmee versneld trekkerbumpers in de markt gezet worden. De organisatie verleent tot €500,- aanschafsubsidie voor de eerste 500 trekkerbumpers. Daarnaast start men een trekkerbumper-campagne.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Brancheorganisatie CUMELA: Trekkerbumper snel invoeren - VerkeersNet

Brancheorganisatie CUMELA: Trekkerbumper snel invoeren

TrekkerbumperTractoren mét bumpers zorgen voor snellere voertuigherkenning en beter anticiperen door weggebruikers. Brancheorganisatie CUMELA (ondernemers in groen, grond en infra) maakt zich sterk voor versnelde invoering.

Door het ontbreken van rijverlichting die de breedte van zo’n tractor duidelijk markeert, is het voor automobilisten, fietsers en voetgangers lastig om een landbouwvoertuig tijdig te herkennen en de breedte in te schatten, zo stelt CUMULA. Dat komt doordat de dimlichten van een landbouwtrekker dicht bij elkaar zitten en de breedtelichten (stadslichten) worden overstraald door de dimlichten. Automobilisten zien daardoor niet tijdig dat zij een brede landbouwtrekker naderen waarvoor ze moeten uitwijken.

Uit een analyse van ongevallen met landbouwverkeer die de Onderzoekraad voor Veiligheid in 2010 afrondde blijkt dat een belangrijke oorzaak van ongevallen waarbij landbouwverkeer betrokken is.

CUMELA-Nederland voorzitter Wim van Mourik:

Loon- en grondverzetbedrijven werken voor boeren, aannemers, overheden en waterschappen. Dat betekent dat men gebruik maakt van de openbare weg om van de ene naar de andere werklocatie te komen. Met name op provinciale wegen en wegen in steden en dorpen, ontmoeten zwakke verkeersdeelnemers en gemotoriseerd verkeer elkaar en daar gaat het een aantal keren per jaar fout.

Daarom besloot CUMELA Nederland in 2011 om met zogenaamde trekkerbumpers langdurige praktijkproeven te doen bij loon-, cultuur- en grondverzetbedrijven. In eerste instantie met één model bumper ter vermindering van de botsimpact en het voorkomen dat bij een aanrijding de tractorwielen over het voertuig van de weggebruiker rijden. In een tweede praktijkproef van CUMELA Nederland (2014), zijn vier modellen trekkerbumpers getest bij acht bedrijven die met tractoren op de weg actief zijn ten behoeve van agrarische-, cultuurtechnische en grondverzetwerkzaamheden.

Wat bijzonder bleek aan de tweede praktijkproef, is dat de focus verlegd is naar juist het voorkomen van een botsing. Betere reflectie, goed zichtbare breedtemarkering en contourverlichting zijn belangrijker geworden. Bovendien is de huidige generatie bumpers praktischer en gebruiksvriendelijker.

Voor CUMELA Nederland is het een logisch vervolg om vanaf september 2016 voor bijna 2.000 aangesloten bedrijven én voor rijschoolhouders die opleiden voor het T-rijbewijs een sectorinitiatief te starten waarmee versneld trekkerbumpers in de markt gezet worden. De organisatie verleent tot €500,- aanschafsubsidie voor de eerste 500 trekkerbumpers. Daarnaast start men een trekkerbumper-campagne.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.