Cementindustrie pleit voor betonnen voertuigkeringen om vrachtauto’s door de middenberm af te stoppen

A12 met betonnen voertuigkeringMet enige regelmaat vinden ongevallen plaats waarbij een vrachtwagen zich door de stalen middenbermbeveiliging boort en deels op de andere weghelft tot stilstand komt. Volgens het Cement&BetonCentrum zouden daarom vaker betonnen voertuigkeringen moeten worden toegepast.

Direct aanleiding voor de stellingname van lobby-organisatie van de cementindustrie vormen enkele recente ongevallen waarbij vrachtwagens door de middenberm heen zijn geschoten. En hoewel minister Schultz in 2013 op Kamervragen antwoordde dat er geen zwaardere vangrails nodig is, stelt de cementindustrie dat deze ongevallen, maar ook de toename van het aantal LZV (lange zware vrachtwagens, met een totaalmassa van 50 ton), redenen zouden moeten zijn om vaker zwaardere vangrails verplicht te stellen.

Sinds de jaren zestig zijn vrachtauto’s zeker twee keer zo zwaar geworden. En het systeem van de stalen middenbermbeveiliging dateert uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. Het Cement&BetonCentrum:

De reguliere stalen middenbermbeveiliging kan bij botsing echter geen vrachtwagens keren. Daar zijn ze niet op ontworpen en getest

De in Nederland gebruikelijke klasse voor het kerend vermogen van bermbeveiliging in de middenberm van het hoofdwegennet is H2. De bij deze klasse H2 behorende botsproeven, worden uitgevoerd met een personenauto van 900 kg en een autobus van 13 ton. Dus niet met een vrachtauto, zo benadrukt het Centrum. Voor de zwaarste klasse voor kerend vermogen (H4b) gelden botsproeven met vrachtauto’s van 38 ton.

De cementlobby ziet aanknopingspunten in het hoofdstuk Veilige Inrichting van Bermen (VIB) van de nieuwe Rijkswaterstaat Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen (ROA-VIB). Daarin staat dat onder bepaalde omstandigheden, zoals in wegvakken waar de gevolgschade van een ongeval met een doorgebroken vrachtwagen onacceptabel hoog is, het noodzakelijk is om een geleideconstructie te plaatsen met een hoger keringsniveau in de klasse H4b. Met betonnen voertuigkeringen kan dit niveau worden bereikt, bij een beperkte ruimte in de middenberm, aldus het Cement&BetonCentrum.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.