Studie in VS: zwarte voetgangers lopen meer risico

voetgangerEen studie van de universiteit van Nevada laat zien dat arme inwoners, zwarte inwoners en latino’s in de VS in verhouding meer risico lopen om te worden aangereden bij het oversteken.

In de VS wordt vaak aangenomen dat voetgangers met een donkere huidskleur meer bij verkeersongevallen zijn betrokken omdat ze gemiddeld minder autorijden en daarom meer lopen. Ook kan een rol spelen dat ze in wijken leven met minder straatverlichting en verkeerslichten.

In een onderzoek van de University of Nevada  ‘Examining racial bias as a potential factor in pedestrian crashes‘ testte men het gedrag van bestuurders bij oversteekplaatsen in twee buurten in Los Angeles: in een buurt met bewoners met een hoog inkomen en in een andere buurt met bewoners met een laag inkomen.

Steeds liet men een blanke vrouw en een zwarte vrouw oversteken op een oversteekplaats. Ze werden geobserveerd door waarnemers die het aantal auto’s telde dat passeerde zonder aanstalten te maken om te stoppen, terwijl de voetganger wachtte om over te steken. En men keek hoeveel auto’s doorreden als de voetganger al halverwege de oversteek was.

Eerste constatering is dat in 51,5% van de gevallen de eerste auto stopt in de buurt met hoge inkomens en in 70,7% van de gevallen in de buurt met lage inkomens. Een verklaring van dit verschijnsel wordt overigens niet gegeven, maar wellicht heeft het iets te maken met het type auto’s dat de overhand heeft in een bepaalde buurt. Er zijn waarschijnlijk meer snelle auto’s in de dure buurt.

Opvallend is verder dat in de dure buurten bestuurders minder snel inhielden als de witte vrouw aan de stoeprand stond, dan als de zwarte vrouw aan de stoeprand stond. Maar ook bleek dat automobilisten minder snel inhielden als de zwarte vrouw halverwege de oversteek was. En dat laatste, aldus de onderzoekers, laat zien dat de zwarte vrouw daarmee het grootste risico loopt op een ongeval.

Verder bleek dat meer auto’s de oversteekplaats in de dure buurt passeerden als de zwarte proefpersoon op de oversteek liep, dan als de witte proefpersoon overstak.

Een eerder onderzoek van de universiteit van Arizona liet zien dat ‘African-Americans’ gemiddeld 32 procent langer moeten wachten voor ze kunnen oversteken dan blanke voetgangers. En ook hier vond men dat African-Americans vaker voorbij werden gereden bij het oversteken dan witte voetgangers.

De onderzoekers denken dat de waargenomen effecten wel eens (mede)oorzaak kunnen zijn van het feit dat er meer slachtoffers vallen onder kleurlingen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Studie in VS: zwarte voetgangers lopen meer risico - VerkeersNet

Studie in VS: zwarte voetgangers lopen meer risico

voetgangerEen studie van de universiteit van Nevada laat zien dat arme inwoners, zwarte inwoners en latino’s in de VS in verhouding meer risico lopen om te worden aangereden bij het oversteken.

In de VS wordt vaak aangenomen dat voetgangers met een donkere huidskleur meer bij verkeersongevallen zijn betrokken omdat ze gemiddeld minder autorijden en daarom meer lopen. Ook kan een rol spelen dat ze in wijken leven met minder straatverlichting en verkeerslichten.

In een onderzoek van de University of Nevada  ‘Examining racial bias as a potential factor in pedestrian crashes‘ testte men het gedrag van bestuurders bij oversteekplaatsen in twee buurten in Los Angeles: in een buurt met bewoners met een hoog inkomen en in een andere buurt met bewoners met een laag inkomen.

Steeds liet men een blanke vrouw en een zwarte vrouw oversteken op een oversteekplaats. Ze werden geobserveerd door waarnemers die het aantal auto’s telde dat passeerde zonder aanstalten te maken om te stoppen, terwijl de voetganger wachtte om over te steken. En men keek hoeveel auto’s doorreden als de voetganger al halverwege de oversteek was.

Eerste constatering is dat in 51,5% van de gevallen de eerste auto stopt in de buurt met hoge inkomens en in 70,7% van de gevallen in de buurt met lage inkomens. Een verklaring van dit verschijnsel wordt overigens niet gegeven, maar wellicht heeft het iets te maken met het type auto’s dat de overhand heeft in een bepaalde buurt. Er zijn waarschijnlijk meer snelle auto’s in de dure buurt.

Opvallend is verder dat in de dure buurten bestuurders minder snel inhielden als de witte vrouw aan de stoeprand stond, dan als de zwarte vrouw aan de stoeprand stond. Maar ook bleek dat automobilisten minder snel inhielden als de zwarte vrouw halverwege de oversteek was. En dat laatste, aldus de onderzoekers, laat zien dat de zwarte vrouw daarmee het grootste risico loopt op een ongeval.

Verder bleek dat meer auto’s de oversteekplaats in de dure buurt passeerden als de zwarte proefpersoon op de oversteek liep, dan als de witte proefpersoon overstak.

Een eerder onderzoek van de universiteit van Arizona liet zien dat ‘African-Americans’ gemiddeld 32 procent langer moeten wachten voor ze kunnen oversteken dan blanke voetgangers. En ook hier vond men dat African-Americans vaker voorbij werden gereden bij het oversteken dan witte voetgangers.

De onderzoekers denken dat de waargenomen effecten wel eens (mede)oorzaak kunnen zijn van het feit dat er meer slachtoffers vallen onder kleurlingen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.