Aantal dodelijke ongevallen met landbouwvoertuigen daalt te langzaam

tractor-ongevalHet aantal dodelijke ongevallen met landbouwvoertuigen daalt wel iets, maar te langzaam. De meeste dodelijke slachtoffers vallen bij fietsers.

Dat blijkt uit een overzichtsrapport ‘Verkeersveiligheid landbouwvoertuigen 1987 – 2015’ van Wageningen University & Research.

Het gemiddelde aantal dodelijke ongevallen daalde van gemiddeld 16 naar gemiddeld 14 per jaar in een periode van bijna 30 jaar. Doordat het aantal dodelijke ongevallen met landbouwvoertuigen bijna stabiel is, terwijl het totale aantal verkeersdoden in Nederland sterk daalt, is tussen 1987 en 2015 sprake van een verdubbeling van het aandeel van landbouwvoertuigen in de dodelijke verkeersongevallen.

Zorgelijk noemen de opstellers van het rapport het dat de dodelijke ongevallen tussen landbouwvoertuigen en fietsers toenemen van gemiddeld 2 naar gemiddeld 3 per jaar.

Verder gebeuren er gemiddeld 82 ongevallen met ziekenhuisgewonden en 117 met licht gewonden. Bij de lichtgewonden is sprake van een sterk dalende trend, maar vermoed wordt dat dit samenhangt met een minder volledige registratie door de politie.

Jeugdige bestuurders van landbouwvoertuigen tot en met 17 jaar eisen door de jaren heen een steeds groter aandeel in de slachtofferongevallen op: van 7,2% in de deelperiode 1987 – 1996 tot 11,4% in 2009 – 2015. Ook voor de leeftijdsklasse 60+ is sprake van een voortdurend stijgend aandeel in het totaal.

Bij 60% van de slachtofferongevallen is het landbouwvoertuig de vermoedelijke schuldige.

Overigens verwacht landbouworganisatie Cumela dat invoering van de kentekenplicht voor tractoren op 1 januari 2017 praktisch gesproken niet meer haalbaar is. De behandeling en stemming in de Tweede Kamer wordt waarschijnlijk doorgeschoven naar november van dit jaar. Daarna moet de Eerste Kamer het wetsvoorstel nog behandelen en er over stemmen. Inmiddels heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de wetsartikelen de harde datum van 1 januari 2017 gewijzigd in een datum die afhangt van de definitieve inwerkingtreding van het wetsvoorstel.

Afhankelijke van de voortgang en uitkomst van de behandeling in de Tweede en Eerste Kamer is de inschatting van Cumela dat invoering van de kentekenplicht dan per kwartaal wordt ingevoerd. In dat geval is de mogelijke eerste invoeringsdatum 1 april 2017.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.