We kijken bijna de helft minder naar verkeersborden als we handsfree bellen

Foto: @123RF.com

handsfreeEen nieuw experimenteel onderzoek van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft duidelijke effecten van handsfree bellen tijdens het autorijden aangetoond. We kijken meer in het rond, maar focussen ons minder op de relevante zaken in het verkeer zoals verkeersborden en de andere weggebruikers.

De proefpersonen moesten tussen De Pinte en Kruishoutem een kort traject op de E17 afleggen. Ze kregen ofwel op de heenweg of terugweg een telefoontje. Door gebruik te maken van een eye-track bril konden de onderzoekers nagaan waar de proefpersoon naar keek tijdens beide situaties. Er werd ook onderzocht of er andere effecten zoals de positie op de weg merkbaar waren.

In het algemeen werd vastgesteld dat tijdens het handsfree bellen de bestuurders meer in het rond keken. Toch hadden ze minder aandacht voor relevante zaken in het verkeer zoals andere weggebruikers en verkeersborden. Er werd 44% minder naar verkeersborden gekeken en 28% minder naar andere weggebruikers als ze gebeld werden ten opzichte van wanneer ze niet gebeld werden. Ook werd er minder lang in de linkerzijspiegel gekeken en meer op het middenvak gereden wanneer bestuurders aan het bellen waren. Het handenvrij bellen had ook rechtstreeks gevolg op het waargenomen gedrag van de bestuurders: drie bestuurders reden de afrit voorbij en één bestuurder kreeg een snelheidsboete. Ze waren allen handsfree aan het bellen.

De populariteit van de gsm zorgt ervoor dat het een steeds groter wordend probleem in ons verkeer is, zo constateert BIVV verder. In een Europese enquête onder weggebruikers (ESRA) gaf 27% van de Belgen toe in de voorbije 12 maanden een sms gelezen of verstuurd te hebben achter het stuur. Een sms sturen zorgt volgens het BIVV ervoor dat je 23 keer meer kans op een ongeval hebt. 28% gaf ook toe wel eens niet handenvrij te bellen. Bestuurders die telefoneren met de gsm in de hand hebben een ongevalsrisico dat 3 à 4 keer hoger ligt dan voor bestuurders die niet aan het telefoneren zijn, aldus BIVV.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.