Duidelijke instructies nodig bij spoorwegovergangen

Inschattingsfouten van bestuurders bij het oversteken van overwegen kunnen leiden tot ongevallen. ProRail moet daarom zorgen voor betere instructies bij overwegen. En voor systemen waarmee een machinist eerder wordt gewaarschuwd bij een geblokkeerde overweg.

Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport Botsing tussen een reizigerstrein en een hoogwerker te Dalfsen.

Aanleiding voor het rapport vormde de botsing van een reizigerstrein met een hoogwerker op een bewaakte overweg tussen Dalfsen en Ommen op 23 februari 2016.

Voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid vormde de treinbotsing aanleiding te onderzoeken of uit dat ongeval lessen zijn te trekken die kunnen bijdragen aan verbetering van overwegveiligheid in het algemeen.

Volgens de Raad moeten er in navolging van bijvoorbeeld Engeland borden komen om duidelijk te maken of bestuurders van zware en langzame voertuigen zelfstandig de overweg kunnen passeren of dat zij daarbij informatie en instructies van ProRail nodig hebben.

Verder moet er volgens de Raad een systeem komen waarmee overweggebruikers bij problemen de machinist van een naderende trein kunnen waarschuwen. Omgekeerd moet de machinist een waarschuwing ontvangen als een overweg geblokkeerd wordt.

Ook beveelt de Raad aan om een procedure in te richten om overweggebruikers, die zonder extra informatie niet veilig kunnen oversteken, de mogelijkheid te geven dit binnen een redelijke termijn alsnog te doen.

Bestuurders van bijzondere voertuigen moeten zich extra bewust zijn van de risico’s van het oversteken van een overweg en daarop gewezen worden in onder meer opleidingen en huurcontracten, aldus de Raad

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Duidelijke instructies nodig bij spoorwegovergangen - VerkeersNet

Duidelijke instructies nodig bij spoorwegovergangen

Inschattingsfouten van bestuurders bij het oversteken van overwegen kunnen leiden tot ongevallen. ProRail moet daarom zorgen voor betere instructies bij overwegen. En voor systemen waarmee een machinist eerder wordt gewaarschuwd bij een geblokkeerde overweg.

Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport Botsing tussen een reizigerstrein en een hoogwerker te Dalfsen.

Aanleiding voor het rapport vormde de botsing van een reizigerstrein met een hoogwerker op een bewaakte overweg tussen Dalfsen en Ommen op 23 februari 2016.

Voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid vormde de treinbotsing aanleiding te onderzoeken of uit dat ongeval lessen zijn te trekken die kunnen bijdragen aan verbetering van overwegveiligheid in het algemeen.

Volgens de Raad moeten er in navolging van bijvoorbeeld Engeland borden komen om duidelijk te maken of bestuurders van zware en langzame voertuigen zelfstandig de overweg kunnen passeren of dat zij daarbij informatie en instructies van ProRail nodig hebben.

Verder moet er volgens de Raad een systeem komen waarmee overweggebruikers bij problemen de machinist van een naderende trein kunnen waarschuwen. Omgekeerd moet de machinist een waarschuwing ontvangen als een overweg geblokkeerd wordt.

Ook beveelt de Raad aan om een procedure in te richten om overweggebruikers, die zonder extra informatie niet veilig kunnen oversteken, de mogelijkheid te geven dit binnen een redelijke termijn alsnog te doen.

Bestuurders van bijzondere voertuigen moeten zich extra bewust zijn van de risico’s van het oversteken van een overweg en daarop gewezen worden in onder meer opleidingen en huurcontracten, aldus de Raad

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.