Tweede Kamer stemt tegen kenteken voor landbouwvoertuigen

De Tweede Kamer is tegen de invoering van kentekenplicht voor alle (land)bouwvoertuigen maar voor snelheidsverhoging naar 40 km/uur.

In Europa blijft Nederland daarmee het enige land dat geen kentekenplicht voor landbouwvoertuigen heeft, aldus brancheorganisatie CUMELA Nederland die met een groot aantal andere organisaties zoals VVn, Fietserbond en RAI voor een kentekenplicht is. ‘Al deze organisaties vinden het niet meer dan logisch dat voertuigen die qua grootte en massa vergelijkbaar zijn met vrachtauto’s voorzien worden van een kenteken. Nu de Tweede Kamer tegen het wetsvoorstel is, blijven landbouwvoertuigen anoniem deelnemen aan het verkeer en is er niets bekend over de technische eigenschappen van de voertuigen’, aldus CUMELA.

Zonder het kenteken blijft de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen vooralsnog 25 km/uur. Hoewel de Tweede Kamer middels moties heeft gestemd voor snelheidsverhoging naar 40 km/uur, gaat dit volgens CUMULA niet zonder meer gebeuren. Minister Schultz van Haegen is er volgens de organisatie altijd duidelijk over geweest dat het kenteken dé voorwaarde is om 40 km/uur te mogen rijden.
De snelheidsverhoging had wegbeheerders de mogelijkheid geboden om landbouwvoertuigen op andere wegen (rondwegen en doorgaande wegen) af te wikkelen. Nu moet het doorgaand landbouwverkeer door de kernen van dorpen en steden.

Inmiddels heeft een werkgroep van wegbeheerders, gebruikers van landbouwvoertuigen, TLN en Fietsersbond en onder leiding van CROW een afwegingskader voor toelating van landbouwvoertuigen op wegen opgesteld. Dit afwegingskader is gebaseerd op het feit dat de maximumsnelheid naar 40 km/uur zou gaan. Zonder het kenteken komt er nu geen nieuw toelatingsbeleid van wegbeheerders voor landbouwvoertuigen en kan de verkeersveiligheid omtrent landbouwvoertuigen niet worden verbeterd.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.