Lagere snelheid, minder verkeersslachtoffers

Foto: Sergey Ashmarin

Verlaging van de maximumsnelheid op provinciale wegen en auto(snel)wegen in Zweden heeft geleid tot minder verkeersslachtoffers.

In Zweden zijn de snelheidslimieten op circa 20.500 km weg aangepast in 2008 en 2009. Op wegen met een lage veiligheidsstandaard ging de snelheid omlaag (17.800 km). Op wegen met een goede veiligheidsscore ging de maximumsnelheid omhoog (2700 km).

Een evaluatie laat zien dat het aantal verkeersdoden is teruggelopen op wegen waar de limiet van 90 tot 80 km/uur is teruggebracht. Er werden daar jaarlijks 14 verkeersdoden minder geregistreerd. Het aantal ernstige verkeersgewonden veranderde niet.

Op autowegen waar de snelheid omhoog ging tot 120 km/uur ging juist het aantal zwaargewonden omhoog met ongeveer 15 per jaar, maar het aantal verkeersdoden wijzigde niet.

Op de 2+1 wegen, waar men wisselend kan inhalen, leidde het terugbrengen van de limiet van 110 naar 100 km/uur tot een reductie van het aantal zwaargewonden met 16 per jaar.

Overigens leidde een verlaging van de snelheidslimiet met km/uur in werkelijkheid tot een gemiddelde snelheidsafname van 2 tot 3 km/uur. Een snelheidsverhoging met 10 km/uur deed de gemiddelde snelheid met 3 km/uur toenemen.

In totaal hebben de maatregelen in Zweden geleid tot een jaarlijkse reductie van het aantal verkeersdoden met 17. In 2008 kwamen 397 weggebruiker om het leven.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lagere snelheid, minder verkeersslachtoffers - VerkeersNet

Lagere snelheid, minder verkeersslachtoffers

Foto: Sergey Ashmarin

Verlaging van de maximumsnelheid op provinciale wegen en auto(snel)wegen in Zweden heeft geleid tot minder verkeersslachtoffers.

In Zweden zijn de snelheidslimieten op circa 20.500 km weg aangepast in 2008 en 2009. Op wegen met een lage veiligheidsstandaard ging de snelheid omlaag (17.800 km). Op wegen met een goede veiligheidsscore ging de maximumsnelheid omhoog (2700 km).

Een evaluatie laat zien dat het aantal verkeersdoden is teruggelopen op wegen waar de limiet van 90 tot 80 km/uur is teruggebracht. Er werden daar jaarlijks 14 verkeersdoden minder geregistreerd. Het aantal ernstige verkeersgewonden veranderde niet.

Op autowegen waar de snelheid omhoog ging tot 120 km/uur ging juist het aantal zwaargewonden omhoog met ongeveer 15 per jaar, maar het aantal verkeersdoden wijzigde niet.

Op de 2+1 wegen, waar men wisselend kan inhalen, leidde het terugbrengen van de limiet van 110 naar 100 km/uur tot een reductie van het aantal zwaargewonden met 16 per jaar.

Overigens leidde een verlaging van de snelheidslimiet met km/uur in werkelijkheid tot een gemiddelde snelheidsafname van 2 tot 3 km/uur. Een snelheidsverhoging met 10 km/uur deed de gemiddelde snelheid met 3 km/uur toenemen.

In totaal hebben de maatregelen in Zweden geleid tot een jaarlijkse reductie van het aantal verkeersdoden met 17. In 2008 kwamen 397 weggebruiker om het leven.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.